آینده تیرآهن در ایران

صنایع و کسب‌وکارهای بسیاری هستند که باتوجه‌به شرایط خود با تغییرات قیمت آهن و سایر فراورده‌های مربوط به آن درگیر هستند. نوسانات قیمت آهن جدا از اینکه روند ادامه پروژه‌های ساخت‌وساز و نمونه‌های مشابه را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد، باعث تغییرات قیمت خانه، ماشین و سایر محصولات این‌چنینی نیز خواهد شد.
با در نظرگرفتن این نکات بسیار مهم است که بتوان نوسانات قیمت و به‌نوعی آینده آهن و فراورده‌های آن را پیش‌بینی نمود. این پیش‌بینی درصورتی‌که دقیق و اصولی باشد، در نجات کسب‌وکارها و افزایش سود؛ بسیار تأثیرگذار خواهد بود. در ادامه این متن قصد داریم تا شما را با اطلاعاتی که در پیش‌بینی آینده تیرآهن در ایران یاری می‌دهند، آشنا کنیم.

تیرآهن

آشنایی با عوامل تأثیرگذار در نوسانات قیمت

اولین و ساده‌ترین اصلی که می‌تواند به شما برای بررسی یک موضوع و پیش‌بینی آینده آن کمک نماید، شناسایی عوامل و شاخص‌های تأثیرگذار بر روی آن است. در خصوص قیمت تیرآهن، عوامل و مسائل متعددی وجود خواهند داشت که روی قیمت نهایی محصول و تغییرات آن اثر خواهند گذاشت. در زیر به مهم‌ترین عوامل اشاره خواهیم کرد:

  • میزان عرضه و تقاضای تیرآهن

تناسب میان تولید یک محصول و تقاضای آن در بازار، اصل مهمی است که تا حد زیادی قیمت نهایی را مشخص می‌کند. بر اساس این نکته اگر تولیدات تیرآهن توسط کارخانه‌ها افزایش پیدا کند و این افزایش بیش از نیاز و خواست بازار باشد، شاهد کاهش قیمت تیرآهن خواهید بود. از سوی دیگر اگر تقاضای این محصول در بازار بیشتر از حجم تولیدات کارخانه‌ها باشد، شما شاهد افزایش قیمت محسوس خواهید بود. بررسی تقاضای بازار در این شیوه، کمی دشوار است و اغلب بر اساس داده‌های تجربی ممکن خواهد بود درصورتی‌که برای بررسی تولیدات تیرآهن شما می‌توانید به داده‌های رسمی دسترسی داشته باشید.

  • صنایع وابسته و تغییرات بین‌المللی

توجه داشته باشید که تیرآهن یکی از چندین فراورده‌هایی است که از آهن تولید می‌شود. این بدین معنی است که صنایع زیادی هستند که به‌نوعی تقاضای آهن در بازار دارند و شما بایستی اطلاعات مربوط به آنها را نیز در بررسی‌های خود جای دهید. نکته دیگر این است که وضعیت صنایع فولاد در میان سایر کشورها و رشد و افول این صنایع نیز بسیار مهم خواهند بود. درصورتی‌که حجم صادرات آهن و سایر فراورده‌های مربوط به آن افزایش پیدا کند، طبیعی است که حجم محصولات بازار نسبت به تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد و شما شاهد افزایش قیمت خواهید بود.

  • نوسانات بازار ارز

طی پروسه فراوری آهن و تبدیل آن به تیرآهن و سایر محصولات از موادی استفاده خواهد شد که اغلب وارداتی هستند. نوسانات بازار ارز می‌تواند قیمت تمام‌شده این آیتم‌های وارداتی را تغییر دهد و همین باعث نوسانات قیمت در بازار می‌شود. باتوجه‌به روند بی‌ارزش شدن دلار اغلب شاید رشد قیمت این محصولات هستیم.

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین
ادامه مطلب

طبق برخی از مصوبه‌های دولت، ارز دولتی به واردات این محصولات اختصاص داده می‌شود. مهم است که این اخبار و جزئیات ارزهای دولتی مانند ارز نیمایی را دنبال نمایید تا بتوانید با تقریب خوبی، رشد و یا افول قیمت تیرآهن را پیش‌بینی کنید.

  • نرخ تورم

سال‌هاست که اقتصاد ایران با تورم عجین شده است. تورم می‌تواند قیمت تمام‌شده تمامی محصولات را افزایش دهد. سخت می‌توان وضعیت رشد تورم و تأثیر آن در گران شدن محصولات را به طور دقیق پیش‌بینی نمود پس بهتر است همواره در محاسبات خود، مقداری افزایش قیمت برای تورم را به طور پیش‌فرض در نظر بگیرید.

  • نوسانات قیمت نفت

طبق بررسی‌های انجام‌شده نوسانات قیمت نفت تأثیری حداقل ۱۵ درصدی روی قیمت نهایی تیرآهن و محصولات مشابه خواهد داشت. باتوجه‌به استفاده از نفت و سایر فراورده‌های سوختی آن در کارخانه‌های آهن طبیعی است که قیمت این محصول عاملی مؤثر و مهم در پیش‌بینی آینده تیرآهن باشد.

  • سیاست‌های عوارض صادرات

دولت همواره نرخ‌هایی رسمی به‌عنوان عوارض صادرات انواع محصولات از جمله تیرآهن و نمونه‌های مشابه را اعمال می‌کند. هرچه این عوارض بیشتر بوده و روند رشد صعودی داشته باشند، قیمت نهایی محصول در بازار داخل نیز با افزایش همراه خواهد بود.

  • وضعیت بورس

صنایع فولاد بخشی‌ از سهام خود را در بازار بورس معامله می‌کنند. وضعیت ارزش‌گذاری این سهام می‌تواند عاملی بسیار مهم و تعیین‌کننده در پیش‌بینی قیمت نهایی تیرآهن و سایر محصولات مربوطه باشد. توجه داشته باشید که هرچه وضعیت سهام صنایع وابسته بیشتری را بررسی نمایید به تحلیل نهایی دقیق‌تری دست پیدا خواهید کرد.

  • هزینه‌های حمل‌ونقل و انبارداری

این نمونه هزینه‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند، درحالی‌که می‌توانند تأثیر محسوسی در پیش‌بینی آینده تیرآهن ایران داشته باشند. استانداردهای جهانی و داخلی حمل‌ونقل در کنار سایر روش‌های حمل محموله مانند CFR، CIF و  FOB می‌توانند در قیمت نهایی این محصولات مؤثر باشند.

  • دوره‌های زمانی و تصمیمات احتمالی

مسائلی همچون شرایط آب‌وهوایی، پاندمی‌ها، نوسانات بودجه‌های مربوطه و مواردی مانند اینها می‌توانند روی وضعیت قیمت تیرآهن تأثیر بگذارند. به‌عنوان‌مثال در خصوص پاندمی کرونا و تعطیلی‌هایی که به دنبال آن به وجود آمد، تولیدات کارخانه‌های صنایع فولاد به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد یا در فصل زمستان به دلیل شرایط سخت کار می‌توان انتظار داشت تولید تیرآهن و نمونه‌های مشابه آن کاهش یابد. باید در پیش‌بینی‌های خود در حد توان چنین مسائلی را مدنظر داشت و یا مقداری احتمال خطا در نهایت به آنها اختصاص داد.

  • قیمت ورق سیاه یا نورد گرم

ورق سیاه یکی از فراورده‌های آهن است که در بسیاری از صنایع از ساخت‌وساز گرفته تا خودروسازی و پتروشیمی مورداستفاده واقع می‌شود. طبق بررسی‌های انجام‌شده قیمت این محصول و نوسانات آن تا حد زیادی می‌تواند بر روی نوسانات قیمت تیرآهن و سایر محصولات مشابه تأثیر بگذارد. باید گفت که روند عرضه و تقاضای این محصول کمی با سایر فراورده‌های آهنی متفاوت است به‌عنوان‌مثال تقاضای تیرآهن در فصول بارش به دلیل توقف پروژه‌های ساخت‌وساز کاهش پیدا می‌کند درصورتی‌که چنین کاهشی در تقاضای نورد گرم وجود ندارد.

انواع نبشی و کاربرد آن
ادامه مطلب

جمع بندی آینده تیرآهن در ایران

پیش‌بینی آینده تیرآهن در ایران و نوساناتی که در خصوص قیمت و تولیدات آن وجود دارد، وابسته به عوامل و شاخص‌های متعددی خواهد بود. شناسایی عوامل بیشتر و بررسی‌های دقیق‌تر کمک می‌کند تا پیش‌بینی نهایی خطای کمتری داشته باشد. نکته قابل‌تأمل در این بخش این است که تجربه فعالیت در صنایع آهن و بازار خرید و فروش آنها، ملاکی بسیار تعیین‌کننده در پیش‌بینی‌ها است. درست است که تحلیل‌های مربوط به نوسانات قیمت و بورس بازار، اطلاعات مفیدی در اختیار شما می‌گذارد اما تجربیات سابق به شما کمک می‌کنند تا شوک‌های بازار و اتفاقات احتمالی را پیش‌بینی نمایید.


آهن بانک* *    آهن بانک    * *

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
آشنایی با مهاربند یا بادبند و مزایای آنها
نوشتهٔ بعدی
تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست