تیرآهن لانه زنبوری

همه چیز درباره تیرآهن لانه زنبوری

زمانی که صحبت از مهندسی و معماری به میان می‌آید، موضوعات زیادی وجود دارند که در این زمینه حائز اهمیت خواهند بود. سالیانه رهبران فکری مجموعه‌های مهندسی از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای به منظور ایجاد ساختمان‌های جدید استفاده می‌کنند. با این وجود برخی از پایه‌های اصلی معماری و طراحی در طول سالیان اخیر ثابت بوده‌اند. برای مثال تیرآهن لانه زنبوری همواره یکی از بخش‌های مهم جریان اصلی معماری بوده است. تیرآهن لانه زنبوری به صورت برجسته‌ای در طیف وسیعی از معماری مدرن دیده می‌شود.

در ادامه به برخی از عناوین و سوالات رایج مانند کاربرد، ساختار و مزایای استفاده از این تیرآهن خواهیم پرداخت.

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

تیرآهن لانه زنبوری تیرآهنی است که دارای طرح تکرارشونده و منظم از اشکال شش ضلعی است. این تیرآهن از طریق برش طولی الگو در دو نیمه مختلف، جابجایی (جهت قرار گرفتن برآمدگی‌ها روی هم) و در نهایت جوش دادن آن‌ها به یکدیگر به منظور ایجاد یک تیرآهن واحد ساخته می‌شود. قابلیت شکافتن و گسترش مقاطع این امکان را به معماران می‌دهد که بدون نیاز به افزودن مواد اضافی، سازه‌های متنوع و مستحکم‌تری را ایجاد کنند.

تیرآهن‌های لانه زنبوری تقریبا از اواسط قرن بیستم به وفور در پروژه‌های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین در طول سالیان اخیر مهندسان مشخصه‌ها و کاربردهای گوناگونی از تیرآهن لانه زنبوری را کشف کرده‌اند که موجب استفاده گسترده و محبوبیت بیش از پیش آن شده‌است.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن‌های لانه زنبوری را می‌توان در ابعاد مورد نیاز برش داد که این موضوع برای طراحی معماری مدرن بسیار با ارزش است. همچنین معمارها برای تطبیق مقاومت تیرآهن لانه زنبوری با بارهای مختلف می‌توانند با تغییر الگوی برش عمق آن را تغییر دهند.

یکی از موارد استفاده از تیرآهن لانه زنبوری پارکینگ‌ها هستند. کلانشهرها هرساله با افزایش جمعیت و مساله کمبود فضای اضافی برای مردم مواجه هستند. امروزه سازه‌هایی مانند پارکینگ‌ها جهت جا دادن رانندگان در شهرهای بزرگ از اهمیت زیادی برخوردارند. استفاده از تیرآهن‌های لانه زنبوری در این سازه‌ها به جای مصالحی مانند بتن انتخاب مقرون به صرفه‌تری خواهد بود.

استانداردهای تیرآهن
ادامه مطلب

یکی دیگر از پدیده‌های مدرن استارتاپ‌های تجاری هستند. هر روز کارآفرینانی جدید با ایده‌های جدید ظاهر می‌شوند که به ساختمان‌ها و فضای اداری بیشتری نیاز دارند. تیرآهن لانه زنبوری بهترین گزینه برای ساخت مجموعه‌های جدید محسوب می‌شود زیرا می‌تواند بدون نیاز به افزودنی‌های دیگر مانند فولاد استحکام کافی را تامین کند. انعطاف‌پذیری بالا، کاربرد آسان و قیمت پایین از دلایل دیگر محبوبیت آن در میان استارتاپ‌های نوپای تجاری است.

از دیگر موارد استفاده از تیرآهن‌های لانه زنبوری می‌توان به مدارس، انبارها، تاسیسات صنعتی، بیمارستان‌ها و… اشاره نمود.

مزایای تیرآهن لانه زنبوری

الگوی اشکال شش ضلعی تیرآهن‌های لانه زنبوری موجب فراهم نمودن فرصت‌های متعددی برای ساخت و ساز شده است. ارائه استحکام بالا و ظاهری شیک بدون نیاز به وزن یا هزینه اضافی باعث شده است تا این تیرآهن‌ها به عناصر مطلوب ساختمانی تبدیل شوند. برای آشنایی با قیمت تیرآهن اینجا کلیک کنید.

در ادامه به چند مورد از مزایای تیرآهن لانه زنبوری خواهیم پرداخت:

مونتاژ آسان

تیرآهن‌های لانه زنبوری در دسته مصالح ساختمانی مقرون به صرفه قرار می‌گیرند. این تیرآهن‌ها دهانه عریضی دارند که موجب تسهیل روند حمل لوله‌ها از طریق آن‌ها می‌شود. به دلیل سهولت استفاده، کارآمد بودن، تنظیم و چیدن آسان بسیار کارآمد بوده و شرکت‌های ساختمانی با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود.

همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم تیرآهن‌های لانه زنبوری به آسانی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و معماران می‌توانند با ایده‌های خلاقانه‌ای آن‌ها را با یکدیگر ترکیب نمایند. مونتاژ آسان در محل ساخت و ساز دنیایی از امکانات متنوع را برای ساخت و ساز به ارمغان می‌آورد.

سبک و بادوام بودن

یکی دیگر از مزایای تیرآهن لانه زنبوری سبک بودن آن است. این ویژگی این ماده را تبدیل به یک گزینه مطلوب برای پروژه‌های ساختمانی بدون افزودن هیچ ترکیب شیمیایی پیچیده‌ای نموده است. سبک بودن این تیرآهن روند حمل و نقل آن‌ها را تسهیل نموده و هیچ آسیبی به استحکام یا یکپارچگی ساختاری پروژه وارد نمی‌کند.

مواد تشکیل دهنده تیرآهن و ورقه سیاه
ادامه مطلب

تیرآهن لانه زنبوری در عین سبک بودن بسیار محکم است. اگر مواد سازنده آن به درستی ترکیب و برش داده شوند، می‌توان بدون افزایش وزن از تمامی اجزای اصلی آن برای افزایش استحکام پروژه استفاده نمود. بدون نیاز به سرمایه‌گذاری بر روی مواد گران‌تر پایداری پروژه قابل تضمین است.

با تغییر در ابعاد فیزیکی تیرآهن لانه زنبوری می‌توان میزان سفتی آن را بدون افزودن وزن اضافه افزایش داد. افزایش عمق این ماده موجب ارتقای مقاومت آن در برابر لرزش شده و در افزایش میزان استحکام آن تاثیرگذار است. به صورت کلی به دلیل ماهیت طراحی آن با تغییر در ارتفاع و عمق می‌توان میزان پایداری این تیرآهن در برابر مقدار قابل توجهی از بارهای متمرکز را افزایش داد.

تطبیق‌ پذیر بودن

تیرآهن لانه زنبوری در ابعاد، طرح‌ها و اشکال مختلف ساخته می‌شود. برای ساخت این تیرآهن می‌توان آهن نورد شده را به صورت زیگزاگ یا شش ضلعی برش داد.

فناوری‌های مدرن راه‌هایی برای ساخت این تیرآهن در طرح‌ها و شکل‌های متنوع پیشنهاد می‌ دهد که میزان تطبیق‌پذیری این ماده را تا حد قابل توجهی افزایش داده است. برخی از شرکت‌های ساختمانی از سوراخ‌های موجود در این محصول به عنوان گذرگاهی برای سیم‌کشی تاسیسات استفاده می‌ کنند.

دلیل حضور برجسته این تیرآهن در سازه‌های مختلف ماهیت ظریف و در عین حال منعطف آن است. تیرآهن‌های لانه زنبوری جایگاه ویژه‌ای در شهرهای بزرگ که جمعیت آن‌ها به سرعت در حال رشد است یافته‌اند و به وفور در پارکینگ‌های فولادی، پل‌های لوله‌ای، ساختمان‌های اداری و… یافت می‌ شوند.

صرفه‌ جویی در هزینه

یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی پروژه‌ های ساختمانی علاوه بر تضمین پایداری جلوگیری از افزایش میزان هزینه و بودجه‌بندی است. همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم برای افزایش میزان استحکام تیرآهن لانه زنبوری نیازی به تغییر شیمیایی ساختار، عملیات حرارتی پیچیده گران قیمت و زمان‌ بر نیست. بنابراین با انتخاب این تیرآهن می‌توانید در میزان هزینه‌های مجموعه خود صرفه‌جویی کنید.

آشنایی با مهاربند یا بادبند و مزایای آنها
ادامه مطلب

در نهایت فراموش نکنید که تیرآهن‌های لانه زنبوری سبک، مستحکم، ارزان قیمت و مقرون به صرفه هستند! این ماده تیرآهن همه کاره می‌تواند یک افزودنی فوق‌العاده برای هر پروژه ساختمانی محسوب شود. آن‌ها می‌توانند تمامی رویاهای بزرگ شما به عنوان یک مهندس یا مصرف‌کننده را برای ساختمان‌های جدید برآورده نمایند.

با مراجعه به وب‌ سایت آهن بانک و اطلاع از آخرین تغییرات در قیمت آهن آلات، می‌ توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

آهن بانک عرضه کننده قیمت روز آهن آلات

آهن بانک به‌ عنوان بزرگ‌ ترین عرضه‌ کننده‌گان ورق سیاه، تیر آهن و… با قیمت روز در نظر دارد که کلیه محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود به نمایش گذاشته و قیمت آن را به‌ صورت به‌ روز رسانی شده به کلیه کاربران ارائه کند. این مجموعه با داشتن سابقه‌ ای بسیار طولانی و درخشان در زمینه فروش انواع ورق سیاه، در نظر دارد این محصول پر کاربرد را با ضخامت‌ و اندازه‌ های متنوع در اختیار خریداران قرار خواهد داد. در کنار آهن بانک تجربه خریدی لذت‌ بخش، به‌صرفه و با کیفیت را خواهید داشت. پس با ما همراه باشید.


لوگو آهن بانک* *    آهن بانک    * *

۵/۵ - (۱ امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
آهن آلات نیاز همه ساختمان سازان
نوشتهٔ بعدی
پرکاربرد ترین آهن آلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست