پرکاربرد ترین آهن آلات

معرفی پرکاربرد ترین آهن آلات

با گذشت زمان و گسترش زندگی شهری استفاده روز افزون از آهن آلات به بخشی جدا نشدنی از زندگی انسان‌ ها تبدیل شده است. در تمامی زمینه‌ های تجاری، صنعتی، ساختمان سازی اعم از  ساخت اسکلت ساختمان‌های اداری،پارکینگ‌ها، سقف سوله‌ ها، مبلمان، لوازم صنعتی و… آهن آلات به صورت گسترده‌ ای مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

در این مقاله قصد داریم تا به تعدادی از پرکاربرد ترین آهن‌آلات، انواع و کاربرد آن‌ ها بپردازیم.

میلگرد

میلگرد فولادی یکی از پرکاربرد ترین آهن آلات است که به صورت گسترده در ساخت سازه‌های بتنی به کار می‌رود. به کمک میلگرد می‌توان از فروپاشی ستون‌ ها و دیوار های پروژه توسط ترک‌ های ایجاد شده جلوگیری کرد. با استفاده از میلگرد می‌توانید استحکام ساختاری پروژه خود را تضمین کنید.

میلگرد میزان مقاومت بتن در برابر شکسته شدن را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد. استفاده از میلگرد مقاوم در برابر خوردگی استحکام کششی پروژه را به دنبال دارد. به صورت کلی اگر قصد ساخت سازه‌های بتنی را دارید، میلگرد انتخاب بهتری نسبت به سیم‌های فولادی، فایبرگلاس و سایر محصولات موجود در بازار خواهد بود.

انواع مختلف میلگرد

طیف گسترده‌ای از میلگرد در بازار وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • میلگرد فولاد کربن: از میلگرد فولاد کربن (میلگرد سیاه) به عنوان ستون فقرات سازه‌های بتنی یاد می‌شود. هزینه پایین و استحکام بالای این محصول آن را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای بتن‌ریزی نموده است.
  • میلگردهای گالوانیزه: یکی دیگر از پرکاربردترین آهن آلات که انتخابی مناسب برای مقابله با خوردگی خواهد بود میلگرد گالوانیزه است. این میلگرد با استفاده از چندین فرآیند مانند آبکاری گرم، سرد و الکتریکی با روی پوشانده می‌شود. روی مانند یک سد محافظ بر روی فولاد عمل می‌کند.
  • میلگرد با روکش اپوکسی: این میلگرد یک گزینه مقرون به صرفه و اقتصادی برای محافظت در برابر خوردگی است. البته در موقعیت‌هایی که امکان حرکت مکانیکی و ایجاد ترک وجود دارد، این میلگرد انتخاب چندان مطمئنی نیست و ممکن است فولاد در معرض مواد خورنده قرار بگیرد.
  • میلگرد فایبرگلاس: این پلیمر تقویت شده جایگزینی برای میلگردهای فولادی سنتی است. فایبر گلاس به لحاظ استحکام کششی قوی‌تر از سایر انواع میلگرد است.
  • میلگرد فولادی ضد زنگ: این میلگرد یکی از پرکاربردترین آهن آلات در محیط‌های خورنده است. به دلیل گران قیمت بودن نسبت به نوع گالوانیزه فقط در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همه چیز درباره ورق لاتون
ادامه مطلب

میلگرد در درجات و اندازه‌‌های مختلفی جهت ارائه سطوح مختلفی از استحکام در بازار موجود است. این موضوع به شما اجازه می‌دهد تا نوع مناسبی از آن را به فراخور نیاز خود انتخاب کنید.

قوطی فولادی

سطح مقطع قوطی فولادی می‌تواند به شکل مربع یا مستطیل باشد. بسته به نوع جنس کاربردهای مختلفی برای قوطی‌های فلزی در نظر گرفته می‌شود. قوطی فولادی یکی از پرکاربردترین آهن آلات در صنعت ساخت و ساز، لوازم خانگی، خودروسازی، مبلمان، لوازم پزشکی و… به شمار می‌رود.

به دلیل توخالی بودن این مقاطع فولادی، این محصولات گزینه مناسبی برای ساخت سازه‌های بتنی نیست و تنها در ساخت سازه‌ های فلزی از آن‌ها استفاده می‌شود. از انواع سازه‌های فلزی که در ساخت آن‌ها از قوطی فولادی استفاده می‌شود می‌توان به ساخت سوله، پل‌های عابرپیاده و هوایی، کشتی‌سازی، درها، پنجره‌ها، نرده‌های فلزی و… اشاره نمود.

از مزایای استفاده از قوطی‌های فولادی می‌توان به سبک بودن، مقرون به صرفه بودن، مقاومت بالا در برابر پیچش و استحکام زیاد نسبت به وزن پایین اشاره نمود.

تیرآهن

یکی از پرکاربرد ترین آهن آلات در ساختمان‌ سازی تیرآهن‌ ها هستند. از تیرآهن‌ ها به منظور انتقال بار فرعی به ستون‌ها استفاده می‌ شود؛ سطح مقطع بلند و سخت این محصولات آماده تحمل بارهای مختلف است. تیرآهن ها جهت تحمل فشارهای خمشی و ننشی در قسمت افقی سازه به دو تیر در قسمت سقف و خرپای ستون‌ها متصل می‌شوند. استفاده از تیرآهن‌ها موجب افزایش سرعت اسکلت سازی شده و امکان توسعه ساختمان بدون آسیب‌رسانی به قسمت‌های قبلی را فراهم می‌کند.برای آشنایی با قیمت تیرآهن اینجا کلیک کنید.

انواع تیرآهن

تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری که در دسته پرکاربردترین آهن آلات قرار می‌گیرد دارای حفره‌هایی بر روی خود هستند. این تیرآهن از طریق فرآیندی که شامل بریدن، جوش دادن مجدد و تکمیل پروفیل می‌شود به دست می‌آید. تیرآهن‌های لانه زنبوری با توجه به وزن پایین خود می‌توانند ممان خمشی بیشتری را نسبت به انواع نورد شده تحمل کنند.

فروش اعتباری آهن
ادامه مطلب

تیرآهن لانه زنبوری در ساخت انواع سازه‌های فولادی، پارکینگ‌ها، ساختمان‌های اداری و تجاری، بیمارستان‌ها و… استفاده می‌شود.

تیرآهن بال پهن

تیرآهن بال پهن که یکی دیگر از پرکاربردترین آهن‌آلات است به دلیل داشتن سطح مقطعی به شکل H تیرآهن هاش نیز نامیده می‌شود. همانطور که از نام این تیرآهن پیداست طول بال‌های این تیرآهن نسبت به انواع معمولی بیشتر است.

انواع تیرآهن بال پهن عبارتند از اچ بیم سنگین HE-M معادل IPBv، تیرآهن بال پهن سبک IPBL، اچ بیم سنگین HE-B معادل IPB

این تیرآهن‌ها به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارند انتخاب ایده‌آلی برای ساخت پروژه‌های صنعتی مانند ساخت انبارها، سوله‌ها، پل‌ها، سدها، سکوهای نفتی،گازی و… خواهند بود.

تیرآهن INP

تیرآهن INP یا اروپایی بر اساس استانداردهای کشور چین و اروپا ساخته می‌شوند. از مزایای استفاده از تیرآهن INP می‌توان به مقاومت و استحکام بالا، کاربرد گسترده در ارتفاعات، اشغال فضای کمتر، کاهش هزینه‌های عملیاتی، مونتاژ سریع و آسان، قابلیت توسعه مجدد و… اشاره نمود. همچنین ضخامت بال‌های این تیرآهن در ابتدا نازک بوده و سپس ضخیم می‌شود. این محصول در بازار معمولا تحت عنوان تیرآهن معمولی شناخته می‌شود.

تیرآهن IPE

تیرآهن نیم پهن با توجه به تلاش روزافزون تولیدکننده‌های داخلی یکی از پرکاربردترین آهن آلات به صورت نعل درگاه، خرپا و ستون است. ضخامت بال‌های تیرآهن IPE در تمامی نقاط مختلف بال کاملا ثابت و یکنواخت است. پرکاربردترین انواع این تیرآهن عبارتند از سایزهای ۱۸، ۱۶ و ۱۴. تیرآهن ۱۴ و تیرآهن ۱۶ و تیرآهن ۱۸ ، به دو صورت شاخه ای و کیلویی در بازار عرضه می شوند

نبشی و ناودانی‌ها

استفاده از نبشی‌ها به صورت مرکب و منفرد در پروژه‌های ساختمانی باعث شده‌است تا این محصول در دسته پرکاربرد ترین آهن آلات قرار بگیرد. شکل ظاهری آن‌ها به شکل L بوده و به دو روش نورد گرم و سرد تولید می‌شود. نبشی‌ها در دو دسته اصلی نبشی فابریک و پرسی در بازار وجود دارد. از این محصول در ساخت خرپا، ستون، اتصال پل به ستون و… استفاده می‌شود.

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین
ادامه مطلب

ناودانی‌ها نیز یکی دیگر از پرکاربردترین آهن آلات هستند که ظاهر آن‌ها به شکل U است. انواع مختلف ناودانی‌ها بسته به روش تولید آن‌ها عبارتند از ناودانی پرسی، فابریک و مشبک. از این محصولات در ترمیم یناهای معماری، تشکیلات دریایی، سوله‌ها، پله‌های اضطراری و… استفاده می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در خصوص تعدادی از پرکاربرد ترین آهن‌آلات و کاربردشان در اختیارتان قرار دهیم تا بسته به نیازتان انتخابی ایده‌آل داشته باشید. همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آهن بانک و اطلاع از آخرین تغییرات روز بازار جهت خرید محصول دلخواه خود اقدام نمایید.

آهن بانک عرضه کننده قیمت روز آهن آلات

آهن بانک به‌ عنوان بزرگ‌ ترین عرضه‌ کننده‌گان ورق سیاه، تیر آهن و… با قیمت روز در نظر دارد که کلیه محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود به نمایش گذاشته و قیمت آن را به‌ صورت به‌ روز رسانی شده به کلیه کاربران ارائه کند. این مجموعه با داشتن سابقه‌ ای بسیار طولانی و درخشان در زمینه فروش انواع ورق سیاه، در نظر دارد این محصول پر کاربرد را با ضخامت‌ و اندازه‌ های متنوع در اختیار خریداران قرار خواهد داد. در کنار آهن بانک تجربه خریدی لذت‌ بخش، به‌صرفه و با کیفیت را خواهید داشت. پس با ما همراه باشید.


لوگو آهن بانک* *    آهن بانک    * *

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
تیرآهن لانه زنبوری
نوشتهٔ بعدی
معرفی روش‌ های شکل‌ دهی به فولاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست