کارنامه تورمی دو ساله مقاطع فولادی

کارنامه تورمی دو ساله مقاطع فولادی

بررسی قیمت میلگرد از سال  ۹۸ تا۱۴۰۰

میلگرد یکی از محصولات فولادی است که در صنایع گوناگون از جمله ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد. عوامل متعددی سبب تغییرات قیمت میلگرد می‌شوند. هر گونه تغییر در قیمت میلگرد به صورت جدی بر کسب و کارهای مربوط به مقاطع فولادی و صنعت ساختمان‌سازی موثر است.

در کشور ما به دلیل نوسانات شدید قیمت‌ها، کسب اطلاعات در مورد قیمت لحظه‌ ای میلگرد و سایر محصولات فولادی و پیش‌ بینی نوسانات قیمت این محصول استراتژیک برای کسب و کارهای مرتبط، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از بهترین ابزارهای پیش‌بینی قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی، تحلیل تکنیکال قیمت این محصولات کاربردی به کمک به داده‌ های آماری است. در این گفتار به تحلیل و بررسی نمودار نوسانات قیمت میلگرد در سه سال اخیر می‌پردازیم.

تحلیل قیمت میلگرد در سال ۹۸

نیمسال اول سال ۹۸ نمودار تغییرات قیمت میلگرد نوسانات محسوسی نداشته است اما در پایان پاییز نوسانات قیمت صعودی با دامنه و شیب ملایم آغاز می‌شوند؛ این سیر صعودی در دو ماه پایانی سال با شیب نسبتا تندی پیش می‌رود. قیمت میلگرد در پایان سال ۹۸ بیش از ۸۰ درصد شروع این سال افزایش داشته است. این افزایش قیمت میلگرد ناشی از عواملی چون افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی فولاد و… در این سال بوده است.

تفسیر نمودار قیمت میلگرد در سال ۹۹ چه سیری را نشان می‌دهد؟

قیمت میلگرد از ابتدای سال ۹۹ روند صعودی را طی کرده است. این روند صعودی در تیرماه شیب تندی را تجربه کرد و قیمت میلگرد افزایش قابل توجهی داشت، در ادامه تابستان نمودار قیمت میلگرد بعد از طی یک روند نزولی در مرداد ماه با آغاز شهریور مجددا روند صعودی در پیش گرفت. در بازه زمانی دهه سوم آبان تا دهه سوم آذر ماه شیب نزولی داشت و سپس مجددا روند صعودی خود را تا پایان سال ادامه داد. بدین ترتیب قیمت میلگرد در پایان سال ۹۹ تحت تاثیر اوضاع نابسامان اقتصادی، افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی فولاد تا حدود ۵/۲ برابر شروع سال افزایش یافت.

تغییرات قیمت میلگرد تا پاییز ۱۴۰۰ چه مسیری را طی کرده؟

در بهار سال ۱۴۰۰ برخی از مسائل مانند انتظارات برای نتایج انتخابات ریاست جمهوری، باعث رکود اقتصادی و ثبات نسبی قیمت بسیاری از کالاهای استراتژیک شد. قیمت میلگرد در بهار سال ۱۴۰۰ در مقطع زمانی کوتاه روند صعودی کم دامنه‌ای را نشان می‌دهد که به سرعت تعدیل شد. با شروع تابستان ۱۴۰۰ و در پی مشخص شدن نتایج انتخابات و کاهش عرضه در مقطع زمانی کوتاه به دلیل قطعی برق و هم‌چنین نوسان اندک قیمت ارز، سیر صعودی در پیش گرفت.

اخبار ورق فولاد گرم
ادامه مطلب

این سیر صعودی از نیمه دوم تیرماه تا اواسط شهریور با شیب تندتری پیش رفت و در عرض دو ماه قیمت میلگرد تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافت. اما در نتیجه تلاش‌های دولت برای تعدیل قیمت ارز و عدم تخصیص بودجه دولتی مورد انتظار به بخش عمرانی، این روند صعودی تا حدی تعدیل شد و حتی در برخی از روزها تغییرات قیمت میلگرد روند نزولی پیدا کرد، البته در فصل پاییز با افزایش نرخ ارز، مجددا سیر صعودی را در پیش گرفته است.

سمت و سوی بازار سنگ آهن در سال ۲۰۲۱

قیمت میلگرد به عنوان یک کالای استراتژیک تحت تاثیر نوسانات پی‌درپی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ چهار برابر افزایش داشته است. در ماه‌های پایانی سال ۹۸ تابستان و زمستان ۹۹ و هم‌چنین تابستان سال ۱۴۰۰ جهش‌های متوالی در قیمت میلگرد قابل مشاهده است. بیشترین سهم نوسانات صعودی قیمت میلگرد متعلق به ۹۹ است که تحت تاثیر افزایش چند برابری قیمت ارز اتفاق افتاده است.

پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱

همان طور که خودتان متوجه شده‌ اید، پیش بینی قیمت میلگرد کار چندان ساده‌ ای نیست. بازار ایران همواره ثابت کرده که نمی‌ توان به احتمالات و پیش‌ بینی‌ های شخصی اعتماد داشت؛ زیرا همگی بر اساس برخی معیارهای نه‌ چندان اصولی در ذهن افراد شکل می‌ گیرند که در مواقع بسیاری، به واقعیت نمی‌ پیوندند. با این وجود، همچنان تمایل همگان برای پیش بینی قیمت میلگرد و آهن‌آلات دیگر مشاهده می‌ شود.


بررسی قیمت تیرآهن از سال  ۹۹  تا۱۴۰۰

تیرآهن یک مقطع فولادی بسیار پر اهمیت و مهم در ساختمان سازی ، به ویژه در سازه های فلزی است. در ادامه این مطلب، همانند میلگرد به بررسی قیمت میلگرد از سال  ۹۸ تا۱۴۰۰ خواهیم پرداخت ..

تحلیل تغییرات قیمت تیرآهن در بهمن ۹۹

همانطور که تحلیل بهمن ماه قیمت تیرآهن نشان می دهد، قیمت این مقطع فولادی در ابتدای این ماه دارای ثباتی نسبی بود. در اواسط ماه با مشخص شدن رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال برجام و رفع تحریم و از بین رفتن جو مثبت اولیه، قیمت ارز دچار نوسان شد و به دنبال آن قیمت مقاطع فولادی نیز با افزایش و نوسان همراه بود. همچنین تغییرات شیوه نامه فولادی و کاهش قیمت مقاطع فولادی پایه، بازار آهن آلات را از رکود خارج کرد. گزارش وضعیت بازار آهن از ۲۵ تا ۳۰ بهمن ۹۹، این نکات را تایید می کند.

در فرودین‌ ماه ۱۴۰۰ قیمت ارز کاهش یافت، اما افزایش قیمت جهانی فولاد باعث شد که قیمت مقاطع فولادی روز به روز افزایش یابد. با نگاهی به تحلیل بازار تیرآهن در فروردین ۱۴۰۰ متوجه می شوید که قیمت این مقطع فولادی از ۱۳.۵۰۰ تومان در ابتدای ماه، به ۱۴.۲۰۰ تومان در انتهای ماه رسیده است.

نحوه تشخیص تیرآهن استاندارد
ادامه مطلب

عقبگرد دلار در بازار رکودی آهن

وضعیت بازار تیرآهن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱چگونه بود؟

در فروردین ۱۴۰۰ قیمت ارز و قیمت اکثر مقاطع فولادی، ثباتی نسبی داشتند. قیمت تیرآهن در اکثر روز های اردیبهشت ۱۴۰۰ در محدود ۱۴۰۰۰ تومان بود. اما با وجود افزایش قیمت جهانی فولاد و اصرار تولید کنندگان بر رساندن قیمت‌ های داخلی به قیمت‌های صادراتی، بازار تیرآهن در اردیبهشت ۱۴۰۰ رونق چندانی نداشت. تحلیل وضعیت بازار تیرآهن در اردیبهشت ۱۴۰۰ نشان‌دهنده به فروش نرفتن بیشتر تیرآهن عرضه‌ شده در بورس کالا طی هفته‌ های متوالی است.

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۱

برای پیش بینی قیمت آهن، باید چندین پارامتر را در کنار هم بررسی کنیم تا به برآورد دقیقی از این پیش بینی برسیم. لازم به ذکر است که پیش بینی قیمت آهن نیازمند دو روش تحلیل بنیادی و تکنیکال به صورت همزمان است. در تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی، کارشناس یا تحلیل‌ گر الگو های قیمتی روند بازار در کوتاه‌ مدت، میان مدت و بلند مدت را بررسی کرده و بر این اساس پیش‌ بینی خود را انجام می‌ دهد. در تحلیل بنیادی فرد کارشناس و تحلیل‌گر طبق اخبار و عوامل موثر بر قیمت‌ها، روند بازار را در دراز مدت پیش بینی می‌ کند.

همان طور که مشاهده کردید، برای انجام دقیق‌ ترین پیش بینی قیمت آهن و میلگرد، باید هر دو نوع تحلیل‌ ها را در کنار هم قرار داده و طبق آن به پیش بینی قیمت‌ ها بپردازیم؛ چراکه هرکدام از این تحلیل‌ها بدون دیگری ناقص بوده و دقت پیش‌بینی را کم خواهد کرد.

قیمت نفت، هزینه‌ های موردنیاز برای حمل‌ و نقل، تورم جهانی، نوسانات ارزی، وضعیت صنایع وابسته، روند عرضه و تقاضا، قیمت مواد خام و اولیه برای تولید آهن‌ آلات، بورس کالا، نوسانات مسکن و بسیاری از عوامل دیگر همگی در پیش بینی قیمت آهن تاثیرگذار هستند. تحلیل نمودار قیمت آهن در کنار تاثیر این عوامل کمک خواهد کرد تا تحلیلی درست، منطقی و دقیق از پیش بینی قیمت آهن داشته باشیم تا افراد با استفاده از این پیش بینی‌ ها، تصمیمات درست‌ تری در حوزه فعالیت خود بگیرند.

ذکر این نکته هم الزامی است که در پیش بینی قیمت آهن و میلگرد، تنها عواملی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌ گیرند که قابل پیش بینی هستند؛ اما باید بدانید که برخی شرایط و اتفاقات غیرقابل پیش بینی نیز بر قیمت این محصولات تاثیر می‌ گذارند. برای مثال حوادثی همچون اعمال تحریم‌ های جدید و یا سوانحی همچون سیل و زلزله غیرقابل پیش بینی بوده و در پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در نظر گرفته نمی‌ شوند.

یک مورد عجیب در فولاد مبارکه/ مصرف انرژی رشد کرد، تولید کاهش یافت
ادامه مطلب

روند قیمت ورق سیاه در اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰

در اوایل اردیبهشت‌ ماه بازار آهن و فولاد به دلیل افزایش قیمت جهانی فولاد و تمایل تولیدکنندگان به عرضه محصولات خود در بخش صادراتی شرایط نابسامانی داشت به‌ نحوی‌ که از تاریخ ۶ اردیبهشت به بعد قیمت ورق به‌صورت ساعتی بالا می‌ رفت و تنها در یک هفته ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. اگر علاقه‌ مند به بازار آهن و فولاد باشید و نوسانات قیمت ورق سیاه کارخانجات ایران را دنبال کنید حتماً متوجه این موضوع شده‌ اید.

متأسفانه از آنجایی‌که برای تولید قوطی پروفیل هم از ورق فولادی استفاده می‌ شود با افزایش قیمت ورق سیاه، نرخ این محصول هم افزایش می‌ یابد، واقعیتی که در این ماه کاملاً شاهد آن بودیم.

از حدود ۱۲ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰ به دلیل کاهش نرخ ارز و جو روانی ناشی از مذاکرات پیرامون احیای برجام، قیمت ورق سیاه هم کاهشی شد. اما در ۱۰ روز انتهایی اردیبهشت‌ ماه باز هم شاهد افزایش قیمت ورق سیاه به دلیل بالا رفتن قیمت پایه بورس کالا بودیم.

تفاوت ورق گرم B و C

عرضه ورق سیاه در بورس کالا در اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰ چگونه بود؟

در اردیبهشت‌ ماه شاهد عرضه انواع ورق فولادی در بورس کالا بودیم که با تقاضای نسبتاً خوبی هم مواجه شد به‌نحوی‌ که تمام عرضه ورق فولادی روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ مورد معامله قرار گرفت. البته نباید نادیده بگیریم که بسیاری از این معاملات با قیمتی نزدیک به نرخ پایه صورت گرفته است.

پیش‌ بینی تغییرات قیمت ورق سیاه در خرداد ۱۴۰۱

به نظر می‌ رسد با توجه به شرایط موجود قیمت آهن و به‌ تبع آن قیمت ورق سیاه در خرداد ماه ۱۴۰۰ با افزایش همراه باشد. البته ۳ عامل می‌ تواند این روند را تغییر دهد.

۱. چین به دنبال کنترل قیمت جهانی سنگ‌ آهن است. تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام داده ولی چندان موفق نبوده ولی ممکن است طی روزهای آتی تصمیمات جدیدی اتخاذ نماید که به‌عنوان بزرگ‌ ترین مصرف‌ کننده فولاد جهان تغییراتی در روند افزایش قیمت جهانی فولاد داشته باشد.

۲. اگر مذاکرات برجام به نتیجه مثبتی برسد احتمالاً قیمت ارز و به دنبال آن قیمت فولاد کاهش یابد.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید، قیمت روز تیرآهن و قیمت روز ورق سیاه با توجه به آیتم های زیادی تعیین می شود. شما می توانید با دقت بالایی عوامل موثر در قیمت آهن را کنکاش نمایید. چرا که از این طریق می توانید قیمت آهن را در سال جدید پیش بینی کنید. همچنین جهت پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال ۱۴۰۱ می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
کارخانه های تولید کننده ورق سیاه
نوشتهٔ بعدی
فرایند تولید ورق سیاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست