آشنایی با مهاربند یا بادبند و مزایای آنها

آشنایی با مهاربند

به‌منظور افزایش کارایی و مقاومت یک سازه باتوجه‌به تمامی عوامل محیطی از تکنیک‌ها و ترفندهای متنوع مهندسی استفاده خواهد شد. مهاربند یا بادبند نمونه‌ای شناخته‌شده از انواع روش‌های افزایش ایمنی و مقاومت سازه در برابر فشارها و نیروهای وارده به سازه است. به بیان ساده مهاربند تشکیل شده از ستون‌های فولادی است که درون قاب با زوایای مختلف نسبت به یکدیگر نصب شده‌اند. این اقدام باعث می‌شود تا سازه بتواند نسبت به سایر تنش‌ها و فشارهای جانبی، استقامت قابل‌توجهی از خود نشان دهد. در ادامه این متن می‌توانید بیشتر با انواع مهاربند ها و مزایایی که نصب آنها می‌تواند به دنبال داشته باشد، آشنا شوید.

مهاربند یا بادبند

انواع مهاربند و بادبندهای قابل‌استفاده

در اسکلت‌های ساختمانی می‌توان به کمک تیرها و یا ستون‌های فولادی و آهنی انواع نیروها و فشارهای عمودی وارد شده به بدنه را کنترل کرد. به‌طورکلی می‌توان گفت وظیفه تقسیم و انتقال بارهای عمودی حاصل از وزن سازه به عهده قاب‌ها و ستون‌های استفاده شده داخل اسکلت سازه خواهد بود. در کنار بارهای عمودی که متوجه ساختار ساختمان خواهند بود، لازم است برای کنترل فشارها و تنش‌هایی که از طرفین و به شکل افقی بر سازه وارد می‌شوند؛ اقدامی انجام داد. مهاربند یا بادبند وظیفه انجام این اقدام را برعهده خواهند داشت. به‌طورکلی بادبندها باتوجه‌به نوع عملکرد خود در انتقال بار و فشار به دودسته زیر تقسیم خواهند شد:

  • قائم یا عمود

متداول‌ترین و همچنین قدیمی‌ترین شکل استفاده از مهاربند شامل نوع قائم یا عمودی آن می‌شود که طی آن با استفاده از انواع تیرآهن و یا سایر پروفیل‌ها، فشارهای واردشده به سازه را می‌توان به سطوح پایینی انتقال داد.

  • افقی

مهاربندی افقی درواقع نوعی افزایش مقاومت و ایمن‌سازی کف سازه است تا بتوان بدون نگرانی فشارهای جانبی واردشده به سازه را به آن انتقال داد. در برخی از سازه‌ها کف یا همان صفحات افقی مقاومت لازم را دارا هستند نیازی به مهاربندی افقی در آنها نیست.

سر ورق و کناره ورق سیاه چیست؟
ادامه مطلب

انواع شیوه‌های نصب مهاربند یا بادبند

می‌توان با نصب بادبندها در زوایا و اشکال گوناگون، قابلیت‌ها و سطوح مقاومت متفاوتی در سازه ایجاد نمود ازاین‌رو از انواع شیوه‌های نصب زیر متناسب با نیازهای ساخت استفاده می‌شود:

  • مهاربند مورب منفرد یا Single diagonals

مهاربند مورب منفرد شامل تیرآهن یا پروفیلی می‌شود که در یک قاب مستطیل شکل، به‌عنوان وتر حضور پیدا می‌کند. استفاده از این نوع بادبند با اصطلاح خر پا یا مثلث‌سازی نیز شناخته می‌شود. درصورتی‌که تیرآهن یا پروفیل استفاده‌شده در این نوع نصب مهاربند از کشش و مقاومت مناسب بهره‌مند باشد، می‌توان در قاب مستطیل‌شکل مدنظر ثبات و استقامت مناسب را ایجاد نمود.

  • مهاربند متقاطع یا Cross bracing

می‌توان گفت که این شیوه از نصب بادبند که با عنوان ضربدری یا X نیز معروف است؛ از شناخته‌شده‌ترین راه‌های استفاده از قابلیت‌های بادبند است. در این روش دو تیرآهن یا پروفیل به شکل ضربدر داخل قاب مستطیل‌شکل ساختمان نصب خواهند شد. استقامتی که در این مدل نصب به وجود می‌آید بسیار بیشتر خواهد بود. خوب است بدانید که در این بخش می‌توان از کابل‌های فولادی نیز باتوجه‌به شرایط سازه به‌منظور مهاربندی استفاده کرد.

  • مهاربند K شکل

استفاده از این نوع نصب بادبند برای ایجاد انعطاف‌پذیری کافی در قاب‌های مستطیل‌شکل دهانه نما رواج دارد. برای پیاده‌سازی مهاربند K شکل لازم است ابتدا یک تیرآهن به شکل مورب نصب شود و سپس از میانه آن یک تیرآهن یا پروفیل دیگر به یکی از اضلاع قاب مستطیل‌شکل متصل شود. باید به این نکته نیز اشاره کرد که در این روش فشار واردشده به تیرآهن و ستون‌های کف کاهش پیدا خواهد کرد و به دنبال آن خم‌شدگی در این بخش به کمترین میزان خود می‌رسد.

  • مهاربند واگرا و همگرا

مهاربندهای واگرا که با عنوان بروم محور نیز شناخته می‌شوند، تنها از یک سو به تیر یا ستون اصلی متصل خواهند شد. نمونه بادبندهای همگرا نیز از هر دو سمت به ستون یا تیر اصلی سازه متصل می‌شود. تنها تفاوت محسوس میان این دو شیوه اتصال کلی، انعطاف‌پذیری بیشتر بادبندهای واگرا نسبت به همگرا است.

  • مهاربند V شکل

باید گفت که مهاربندی V شکل خود به دودسته معمولی و وارونه تقسیم‌بندی می‌شود. در حالت معمول دو تیرآهن یا پروفیل از گوشه‌های بالایی قاب سازه به سمت مرکز ضلع پایینی قاب نصب خواهند شد. در وضعیت وارونه نیز همین دو تیرآهن این بار از گوشه‌های پایینی قاب به سمت مرکز ضلع بالایی قرار خواهند گرفت. قابلیت‌ها و ویژگی‌های مقاومتی هر دو مدل مهاربندی V شکل در یک سطح خواهند بود. این شیوه از نصب ظرفیت کمانش بادبند فشرده‌سازی را به‌گونه‌ای کاهش خواهد داد که مقدار آن از ظرفیت بازده کششی مهاربند کششی کمتر باشد. در ساختمان‌های ضد زلزله و یا به‌طورکلی پروژه‌هایی که هدف افزایش مقاومت در برابر لرزش است، بیشتر از این روش استفاده خواهد شد.

پیشرفت های جدید در تولید فولاد و تأثیر آنها بر شرکت فولاد
ادامه مطلب

مزایای استفاده از بادبند یا مهاربند

درصورتی‌که بتوان باتوجه‌به شرایط سازه و فشارهایی که به آن وارد می‌شود، نوع مناسب مهاربند را شناسایی نمود و همچنین در حالتی که کیفیت مصالح استفاده‌شده به‌عنوان بادبند مناسب باشد؛ می‌توان از مزایای زیر بهره‌مند شد:

  • مقاومت سازه در برابر سایر بلایای طبیعی مانند زلزله و بادهای شدید
  • کاهش فشارهای وارده به سایر بخش‌های سازه
  • افزایش طول عمر مصالح به‌کاررفته در ساختمان
  • بهبود ایمنی و مقاومت سازه

خرید و قیمت مهاربند یا بادبند

توجه داشته باشید که قیمت نهایی بادبند می‌تواند باتوجه‌به شرایط هر سازه و شیوه نصب مهاربند متغیر باشد. می‌توان با بررسی نقشه ساختمان و تشخیص نوع و تعداد بادبندها متناسب با قیمت روز بازار، قیمت نهایی را برای هر پروژه محاسبه نمود. دراین‌بین کیفیت، جنس و برند بادبندها نیز در محاسبه هزینه‌های نهایی بسیار مهم خواهند بود. مجموعه بانک آهن به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید متناسب با شرایط سازه، بهترین جنس و کیفیت مهاربند را با قیمتی منصفانه تهیه نمایید.

جمع‌بندی

مهاربندها با استفاده از دو سیستم تقسیم بار افقی و عمودی، این امکان را به وجود می‌آورند تا بارها و فشارهای جانبی وارده بر سازه به‌خوبی منتقل و کنترل شوند. افزایش مقاومت ساختمان در برابر لرزش، تنش و نیروهای حاصل از وزن در کنار افزایش طول عمر مصالح از جمله مزایایی هستند که می‌توان با انتخاب درست و هوشمندانه بادبندها به آنها دست‌یافت. مجموعه آهن بانک فرصتی را به وجود آورده تا افراد بتوانند ضمن افزایش اطلاعات خود در خصوص انواع مهاربندها و کارایی آنها، خریدی باکیفیت، تضمین‌شده و منصفانه داشته باشند.


آهن بانک* *    آهن بانک    * *

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
نرماله کردن فولاد و توضیحات مربوط به آن
نوشتهٔ بعدی
آینده تیرآهن در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست