همه چیز درباره بورس کالا در ایران

اخبار و مقاله

احتمالا همه شما نام بورس کالا را شنیده‌اید یا به علت مهم بودن در سر خط خبرها دیده اید. مسئله‌ای که امروزه تقریبا اکثر مردم آن را دنبال می کنند زیرا معیشت زندگی آن‌ها و دخل و خرج آن‌ها به بورس کالا مربوط میشود مسئله‌ای اقتصادی که مربوط به تمامی افراد یک جامعه می شود.

برخی از کارخانجات و شرکت های تولیدی بزرگ با پیوستن به بورس کالا میتوانند فروش زیاد و قیمت ثابتی را به مشتریان عرضه دهند . در سایت آهن بانک با توجه به محصولاتی که وجود دارد و کارخانه تولیدی آن فعال در بورس کالا می باشد.

بورس کالاچه چیزی بورس کالا را تحت تاثیر قرار میدهد ؟

چه کسانی در بورس کالا دخیل هستند؟

فرمول ها و قیمت های کالا چگونه است ؟

تعریف کلی بورس کالا :

یکی از وظایف مهم اقتصادی – اجتماعی دولت‌ ها، انجام تنظیم‌ گری است . ادبیات تنظیم‌ گری بر دخالت دولت در بازار، تعیین ساختار و قواعد حاکم بر آن، به منظور تنظیم میزان تولید و توزیع یک کالا ، تمرکز دارد. بورس کالا، از مهم‌ترین نهادهای تنظیم ‌گری است که به طور متعارف، با فراهم نمودن یک سیستم دادوستد مناسب، شفاف و قابل رصد، موجب جریان تنظیمات موردنظر بر کالاها می‌ شود.

مزیت بورس کالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم ‌گری است که تمامی تولید کنندگان، مصرف ‌کنندگان و تجار، با حضور این نهادها، از مزایای مرتب بر مقررات بورس کالا برخوردار می‌ شوند؛ ولی با این وجود، موانع نهادی رقابت ‌پذیری، می ‌تواند مانع اثرگذاری تنظیم ‌گری برقیمت ‌ها شود. هدف این پژوهش، آزمون نتایج تنظیم‌گری ورود کالاها در بورس کالا بر نوسان قیمت‌ ها می‌باشد.

امروزه بحث توسعه صنعتی کشور سبب افزایش واحدهای تولیدی و خدماتی و صنایع مختلف شده است. بسیاری از این شرکت ‏ها برای تامین مالی طرح‏ ها و پروژه‏ های توسع ه‏ای خود به حضور در بازار سرمایه تمایل دارند، از این رو افزایش تعداد سهامداران در کشور را شاهدیم. سهامداران جدید یا با مراجعه به کارگزاران بورس اوراق بهادار به خرید سهام اقدام می‏کنند و یا از طریق اعطای شرکت سهامی به کارکنان، شرکت‏ های تابعه و گروه تعدادی از سهام شرکت را مالک می‏شوند.

بازار آهن در هفته اول دی
ادامه مطلب

با توجه به افزایش هر دو گروه از سهامداران مذکور و از سویی تمایل بسیاری از مردم برای سرمایه ‏گذاری در بازار سرمایه ، آشنایی سهامداران و علاقه‏مندان به حضور در این بازار با مفاهیم پایه‏ ای آن ضروری به نظر می‏رسد .

هدف از تشکیل بورس کالا جلوگیری از ایجاد چندقیمتی و گران فروشی می باشد به طوری که با تصویب قیمت و مدیریت و بازرسی آن کالا به بازار عرضه میشود .

ارکان شرکت بورس کالای ایران

ارکان شرکت بورس کالای ایران ( سهامی عام ) عبارتند از:
۱- مجامع عمومی
۲- هیات مدیره
۳- مدیر عامل
۴- بازرس/حسابرس

 شرکت توسط هیات مدیره ای غیر موظف از هفت شخص که توسط مجمع عمومی عادی با توجه به اساسنامه، قانون تجارت و مقررات برای مدت دو سال انتخاب می شوند، اداره می شود.

معافیت های مالیاتی و مزایای خرید و فروش و پذیرش کالاها در بورس کالای ایران

مزایای ساختاری

  • معاملات در بورس کالا، متشکل و سازمان یافته، قانونمند، قابل نظارت، شفاف، عادلانه، رقابتی و کم هزینه است.
  • در بورس کالا، امکان پوشش، توزیع و انتقال ریسک وجود دارد.
  • در بورس کالا، کیفیت و کمیت کالا و مبلغ معامله و مدت معامله تضمین شده است.
  • کشف قیمت در بورس کالا از طریق حراج حضوری و بصورت شفاف صورت گرفته و با حذف رانت باعث فسادزدایی از بازار معاملات می گردد.
  • پذیرش کالا جهت فروش در بورس کالا منوط به داشتن استاندارد های اجباری برای آن کالا می باشد و از این راه کیفیت کالا در بورس تضمین می گردد.
  • در بورس کالا، مبداء کالا مشخص و تضمین شده است.

مزایای مالیاتی

 ۱- طبق ماده (۶) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، معادل ده درصد(۱۰%) از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس های کالایی پذیرفته شده و به فروش می رسد و ده درصد (۱۰%) از مالیات بر درآمد شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بورس های داخلی یا خارجی پذیرفته می شود و پنج درصد(۵ % ) از مالیات بر درآمد شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می شود، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت های پذیرفته شده در این بورس ها و یا بازارها حذف نشده اند با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار بخشوده می‌شود.

به سمت صنعت خالص با فولاد بدون فسیل
ادامه مطلب

شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بورس های داخلی یا خارجی یا بازارهای خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می شود در صورتی که در پایان دوره مالی به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل بیست درصد (۲۰%) سهام شناور آزاد داشته باشند معادل دو برابر معافیت های فوق از بخشودگی مالیاتی برخوردار می شوند.

بورس آهن

طریقه محاسبه قیمت و فرمول ها

به عنوان مثال در شمش بلوم ابغیه ای از طرف بورس کالا منتشر شده است که متن آن به این صورت است:

قیمت پایه محصول شمش بلوم با در نظر گرفتن بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت کشف شده در دو هفته قبلی براساس عملکرد عرضه کنندگان محاسبه و اعمال خواهد گردید.

تبصره – در صورت عدم عرضه در دو هفته قبل توسط هر یک از عرضه کنندگان, قیمت پایه بر اساس کمترین قیمت محاسبه شده لحاظ خواهد گردید .

این نمونه یک نامه می باشد .

تدابیر قانونی برای ایجاد بورس کالای ایران

 نیاز به ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا و دستیابی به اثرات مثبت این مهم در اقتصاد تولید و مصرف، دولت و مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا بستر قانونی لازم جهت تاسیس و راه اندازی بورسهای کالایی  را در ایران فراهم سازند. در این راستا با تصویب بند (ج) ماده (۹۵) قانون برنامه سوم و بند (الف) قانون برنامه چهارم، شورای عالی بورس موظف به تشکیل و گسترش بورس های  کالایی در ایران گردید.

در پی این امر، سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران در شهریور ماه سال ۸۲ به عنوان اولین بورس کالای کشور فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن نیز سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی در شهریور ماه سال ۸۳ شروع به فعالیت نمود.

وضعیت بازار میلگرد صادراتی ایران
ادامه مطلب

با تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴/۹/۲۴ و بر طبق ماده ۵۷ این قانون و تبصره آن که مقرر داشته ” اموال و دارایی‌های سازمان کارگزاران بورس های موجود اعم از منقول و غیر منقول، وجوه نقد، سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار، حقوق و تعهدات و سایر دارایی‌ها پس از کسر بدهی‌ها و همچنین وجوه ذخیره گسترش “بورس” در کمیته‌ای مرکب از رئیس ” سازمان” نماینده منتخب کارگزاران ” بورس” مربوط و نماینده ” شورا” احصاء و حسب ضرورت و نیاز بین شرکت سهامی ” بورس” مربوط و ” سازمان” به ترتیب به عنوان سرمایه و منابع مالی در اختیار تسهیم می شود. تصمیمات این کمیته پس از تصویب وزیر امور اقتصاد و دارایی لازم الاجرا می باشد.

این یک تعریف کلی از بورس کالا می باشد که تاثیر مستقیم و غیر مستقیم در زندگی مردم دارد . با انتخاب درست هیئت مدیره و کنترل آن می توان زندگی مردم را بهبود بخشید.

 

بورس آهنهمان طور که متوجه شدید وجود بورس کالا ضروری است. و سایت آهن بانک و کارخانه آن که در قطب صنعتی کشور یعنی شهر اصفهان وجود دارد با ورود به بورس کالا و فروش و شرکت در مزایده و مناقصه و یا قراردادن آن‌ها حضور فعال و چندین ساله‌ای در بورس کالا دارد.

همان طور که می دانید عضویت و شرکت در بورس کالا به منزله تولید کلان آن کارخانه و معتبر بودن آن است.


آهن بانک* *    آهن بانک    * *

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
تفاوت تیرآهن سبک و سنگین
نوشتهٔ بعدی
نحوه تشخیص تیرآهن استاندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست