نحوه تشخیص تیرآهن استاندارد

نحوه تشخیص تیرآهن استاندارد

با توجه به افزایش کارخانجات و افزایش تولید تیرآهن, شناسایی تیرآهن مرغوب و با کیفیت از تیرآهن تقلبی مشکل شده است.

بعضی کارخانجات در اوایل کار خود کیفیت بالایی دارند ولی با افزایش سفارشات کمییت را فدای کیفیت میکنند به همین دلیل در تمانی ثبت سفارشات باید آنالیز تیرآهن را بررسی کرد تا از استاندارد بودن آن مطمئن شد . ولی کارخانجات معتبر در رقابت برای تولید با کیفیت هستند.

کیفیت مقاطع فولادی در زمان تولید یکی از ارکان‌های مهم است؛  کیفیت مقاطع فولادی در زمان تولید یکی از ارکان‌های مهم است. اگر محصولی مانند تیرآهن از کیفیت و مقاومت مناسبی برخوردار نباشد، در زمان استفاده می‌تواند مقاومت و کیفیت سازه را نیز کم کند و در هنگام مقابله با حوادث طبیعی و غیر طبیعی بیشترین خسارت را متحمل شود. ما در این مقاله روش های دیگری را برای تشخیص تیرآهن استاندارد به شما معرفی می کنیم.

نحوه تشخیص تیرآهن استاندارد

  • اول از همه باید این را بدانید که خصوصیات ،  شکل ظاهری ، همچنین استاندارد های تولیدی تیرآهن‌ها با هم متفاوت هستند.
  • مشخصات ظاهری تیرآهن

همیشه برای شناسایی تیرآهن‌ها اولین نکته‌ ای که باید توجه داشته باشید مشخصات ظاهری و شکل هندسی تیرآهن است . تیرآهن‌ها به طور کلی دارای شکل ‌ها و مشخصات هندسی متفاوت می‌ باشند که با بررسی و هر کدام از آن ها می‌ توانید تشخیص دهید که این قطعه فولادی جز کدام دسته از تیرآهن‌ ها است .

بر اساس مشخصات ظاهری تیرآهن به شکل I  و H  بوده که از آلیاژها تولید می‌ شود. این قطعه فولادی بر اساس روند تولیدی هرکارخانه از یک نوع مشخصه هندسی پیروی می‌ کند. با مطالعه دقیق در مورد شکل ظاهری همچنین مشخصه های استاندارد تیرآهن می توانید از کیفیت محصول دریافتی خود اطمینان حاصل کنید.

  • مشخصات ظاهری تیرآهنوزن تیرآهن

یکی دیگر از روش‌های اصلی شناسایی تیرآهن، وزن آن می ‌باشد . وزن یک تیرآهن فولادی به حجم آن و چگالی وزن فولاد بستگی دارد . جالب است بدانید که حجم همیشه به ابعاد تیرآهن بستگی دارد و تعیین می‌کند که چقدر فضا در سازه اشغال خواهد کرد . به طور کلی شکل تیرآهن از سه قطعه فولاد مستطیلی که به هم جوش داده شده‌ اند ، تشکیل شده است .

  • علامت هک‌ شده بر روی تیرآهن

تمامی تولید کنندگان مقاطع فولادی در زمان تولید تیرآهن در جهت مشخص کردن محصول خود علامت اختصاری بر روی تیرآهن‌ حک می‌کنند که این نشان دهنده نام تجاری محصول می‌ باشد .  این راهکار همیشه می‌تواند به نفع تولید کننده باشد؛ زیرا ، بر اساس نام تجاری می‌تواند محصول خود را تبلیغ کند و هیچ شرکت یا بنگاه فروش آهن آلاتی فرصت‌ طلبی نمی ‌تواند با نام آن تیرآهن تقلبی به فروش برساند.

  • بسته ‌بندی تیرآهن

تیرآهن ها همیشه در حجم بالا خریداری می ‌شوند و بسته ‌بندی آن‌ ها نیز بر همین اساس است.  یکی از رایج‌ ترین اصطلاحات در این بخش بندیل می ‌باشد که در زمان بسته‌ بندی محصولات فولادی به کار گرفته می‌ شود . بسته‌های تیرآهن‌ همیشه در وزن ۵ تن هستند که گاهی نیز بر اساس روند تولیدی تولیدکننده به طور متغییر در اندازه‌های ۲ الی ۵ تنی نیز به فروش می‌ رسند.

قیمت ورق سیاه st52
ادامه مطلب

بسته ‌بندی تیرآهن

  • پلاک تیرآهن

همیشه قبل از ارسال بسته تیر آهن بر روی هر بندیل یک پلاک قرار خواهد گرفت . پلاک بر روی بندیل همان پلاک شناسایی تیرآهن است که با بررسی آن می‌توانید به اصل بودن تیرآهن پی ببرید . درون پلاک تیرآهن اطلاعاتی نظیر موارد زیر درج شده است.

پلاک تیرآهن

  1. نام محصول
  2. نام تولید کننده
  3. پارامترهای به ‌کار گرفته شده
  4. وزن
  5. استاندارد
  • قدرت جوش‌ پذیری تیرآهن

همیشه در زمان استفاده از تیر آهن، میزان جوش‌ پذیری آن بسیار حائز اهمیت است ؛ زیرا ، ترکیبات مواد اولیه فولادی به‌کار رفته در تیر آهن، همچنین ضخامت و ترکیبات شیمیایی می‌تواند در کیفیت جوشکاری بر روی تیرآهن تاثیرگذار باشد.

قدرت جوش‌ پذیری تیرآهن

  • رنگ تیرآهن

در هنگام خرید تیرآهن، یکی دیگر از اساسی ‌ترین راه‌های شناسی تیرآهن اصل نسبت به تیرآهن تقلبی، رنگ محصول می‌باشد که نشان‌دهنده کیفیت بالای آن است . تیرآهنی که دچار زنگ ‌زدگی شده باشد و رنگ یکنواختی نداشته باشد، جزء محصولات مرغوب و اصل نخواهد بود. زیرا، رنگ تیرآهن باید یکدست و فاقد علامت‌های کدری باشد.

رنگ تیرآهن

انواع استاندارد

  1. استاندارد IPE  : بسیاری از تولید کنندگان در ایران از استاندارد IPE جهت تولید تیرآهن  استفاده می ‌کنند . تیرآهن‌ها بر اساس استاندارد های مشخص شده دارای ظاهر و ویژگی‌های مختلفی هستند. استفاده از استاندارد IPE باعث می‌شود که ضخامت بال تیرآهن در سرتا سر آن به طور یکسان بوده که جزء ویژگی‌ های بارز این روش تولیدی است.
  2. استاندارد INP : این نوع استاندارد INP اصولاً در کشور ایران ساخته نمی‌شود؛ زیرا ، در ایران بر اساس موقعیت‌های ساخت ساختمان این نوع تیرآهن کاربرد آنچنانی نخواهد داشت.
گمانه هایی در خصوص مبنای محاسباتی نرخ پایه عرضه ورق کلاف گرم فولاد مبارکه در بورس کالا
ادامه مطلب

استانداردهای تیرآهن  IPE

  • استاندارد DIN1025-5 آلمان
  • رواداری‌ها بر اساس استاندارد EN10034
  • مشخصات فنی مطابق با EN10025-2

استاندارد های تیرآهن هاش سنگین

  • استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 14484
  • استاندارد DIN1025-2 آلمان
  • رواداری‌ها بر اساس استاندارد EN10034
  • مشخصات فنی مطابق با EN10025-2

استانداردهای تیرآهن هاش سبک

  • استاندارد ملی ایران با شماره ISIRI13781
  • استاندارد DIN1025-3
  • EN10034
  • EN10025-2

استاندارد های تیرآهن INP

  • استاندارد DIN1025-1 آلمان
  • رواداری‌ بر اساس استاندارد EN10024
  • مشخصات فنی مطابق با EN10025-2

انواع استاندارد

 و در آخر

حال که با روش های تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی آشنا شدید می توانید به راحتی بدون حضور در کارخانه ثبت سفارش کنید. از آنجایی که کاربرد اصلی تیرآهن تحمل نیرو و فشارهای وارد شده به ساختمان از سوی لنگر خمشی و نیروی برشی است ، انتخاب کارخانه تولید کننده این مقطع فولادی رابطه مستقیمی با کیفیت آن و نتیجه پروژه دارد . تشخیص تیرآهن با کیفیت امروزه با وجود چالش‌های بسیار بین فولادسازان کمی دشوار شده است . اما با اعتماد کردن به این شرکت واین کارخانه با کارشناسان فروش متعهد با پیگیری خرید شما میتوانید برای همیشه آسوده خاطر باشید.


آهن بانک* *    آهن بانک    * *

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
همه چیز درباره بورس کالا در ایران
نوشتهٔ بعدی
محاسبه سه عدد میانگین موزون نرخ معاملاتی شمش در بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست