تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

در طراحی یک سازه و انتخاب مصالح مناسب برای ساخت آن، مهم است که پایداری و مقاومت نهایی همواره موردتوجه واقع شود. درصورتی‌که نقشه‌های ساختمان و انتخاب مصالح باتوجه‌به فشارها و نیروهای وارده به ساختمان، پیش نروند؛ سازه نهایی نمی‌تواند پایداری و کاربرد مدنظر را ایجاد نماید از سوی دیگر این سازه نمی‌تواند مجوزها و تأییدیه‌های لازم را از سازمان‌های مربوطه دریافت نماید.
همان‌طور که اشاره شد یکی از ملاک‌های بسیار مهم در این راستا، تهیه مصالح مناسب و استاندارد باتوجه‌به پروژه است. از مصالح اصلی در ساخت‌وساز می‌توان به تیرآهن اشاره نمود. تیرآهن با مقاطع مختلف و دسته‌بندی‌های گوناگون از جمله تیرآهن سبک و سنگین عرضه می‌شود. انتخاب از میان این گزینه‌های موجود بایستی با دانش کافی نسبت به کارایی و تفاوت‌های آنها انجام شود. در ادامه این متن قصد داریم تا شما را با تفاوت تیرآهن سبک‌وسنگین و به‌طورکلی انواع تیرآهن‌های رایج توضیحات بیشتری ارائه دهیم.

تفاوت تیرآهن سبک‌وسنگین

دسته بندی‌های رایج تیرآهن

با پیشرفت علوم مربوط به طراحی سازه، مصالح با ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار متنوعی تولید شده‌اند. تیرآهن‌ها نیز به‌عنوان رکن اصلی ساخت یک سازه نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. باتوجه‌به معیارها، مقاومت‌ها و از همه مهم‌تر نوع نیروهای واردشده به سازه تیرآهن‌ها تولیدشده و دسته‌بندی می‌شوند. از جمله تقسیم‌بندی‌هایی که بیشتر با آنها مواجه خواهید شد می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • مقاطع لاغر و غیر لاغر

یکی از معیارهای بسیار مهم در انتخاب تیرآهن (کمانش موضعی) است. کمانش موضعی مشخص می‌کند که محصول موردنظر تا چه اندازه در برابر فشارهای محوری از خود مقاومت نشان می‌دهد. برای اینکه بتوان سطوح متفاوتی از مقاومت در مقابل فشارهای محوری ایجاد نمود، ضخامت و همچنین پهنای مقاطع تیرآهن را تغییر خواهند داد.

استانداردهای تیرآهن
ادامه مطلب

دسته‌بندی لاغر و یا غیر لاغر باتوجه‌به نسبت پهنا به ضخامت سطح مقطع انجام خواهد شد و خوب است بدانید که ابعاد و اندازه‌های استانداردی در بازار برای آنها درنظر گرفته شده است این بدین معنی است که شما می‌توانید مقاطع لاغر و یا غیر لاغر را متناسب با نیاز خود در ابعاد ازپیش‌تعیین‌شده استاندارد در بازار خریداری نمایید. به‌عنوان نکته نهایی در این بخش لازم به ذکر است که مقاطع لاغر می‌توانند با نام تیرآهن سبک و مقاطع غیر لاغر با نام تیرآهن سنگین نیز شناخته شوند.

  • مقاطع فشرده، غیر فشرده و لاغر

این دسته‌بندی برای بررسی معیار (کمانش موضعی برای خمش) مورداستفاده واقع خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این سه تقسیم‌بندی می‌توان توضیحات زیر را نیز ارائه داد:

  • مقاطع فشرده: در این نمونه تیرآهن، بال‌ها به طور سراسری به جان متصل شده‌اند از سوی دیگر مهم است که در آنها نسبت پهنا به ضخامت اجزای فشاری سازنده مقطع عضو، کمتر یا مساوی با حد استاندارد تعیین‌شده باشد.
  • مقاطع غیر فشرده: برای این نمونه از تیرآهن‌ها، ابعاد و استانداردهای معینی مشخص شده است. تولیدات این دسته متناسب با این استانداردهای عددی انجام می‌شود.
  • مقاطع غیر لاغر: تیرآهن‌ها با مقاطع غیر لاغر با ملاکی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، هماهنگ با جدول ابعاد استاندارد تعیین‌شده تولید خواهد شد.

همان‌طور که واضح است هر یک از این تیرآهن‌ها باتوجه‌به ویژگی‌های خود با محدودیت‌های استفاده مواجه هستند. به‌عنوان‌مثال:

  • استفاده از نمونه تیرآهن‌های لاغر در بخش‌هایی از سازه که متحمل تنش فشاری حاصل از خمش هستند، ممنوع خواهد بود.
  • استفاده از تیرآهن با مقطع لاغر در بخش‌های متحمل فشار محوری ناایمن است.
  • استفاده از تیرآهن با مقطع لاغر می‌تواند تنها به‌عنوان جان تیر ورق‌ها در بخش‌های متحمل تنش فشاری حاصل از خمش آن هم با رعایت نکات ویژه مجاز است.
همه چیز در مورد ورق سیاه با ضخامت 2 میلی متر
ادامه مطلب

آشنایی با تیرآهن سبک و سنگین

تقسیم‌بندی سبک و یا سنگین برای تیرآهن‌ها بسیار کلی است. درمجموع می‌توان گفت نمونه تیرآهن‌هایی که برای تحمل فشار و وزن بیشتر مورداستفاده واقع می‌شوند، به‌عنوان تیرآهن سنگین دسته‌بندی خواهند شد از سوی دیگر نمونه‌هایی که در بخش‌ها متحمل فشار و وزن کمتر به کار گرفته می‌شوند، با نام تیرآهن سبک شناخته می‌شوند.

بیشتری استفاده از اصطلاح سبک‌وسنگین در این زمینه مربوط به تولیدات تیرآهن هاش خواهد بود. این نوع تیرآهن دارای سطح مقطعی شبیه به (H) است که در آن ضخامت و پهنای بال‌ها و جان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهند بود. اصلی‌ترین تفاوت‌های تیرآهن سبک‌وسنگین را می‌توان به شکل زیر مطرح نمود:

ضخامت:

اصلی‌ترین نکته‌ای که میان نمونه‌های سبک‌وسنگین تفاوت ایجاد می‌کند، ضخامت بال و جان است. ضخامت‌های بالا مربوط به تیرآهن‌های سنگین و ضخامت‌های کمتر برای شناسایی تیرآهن‌های سبک خواهند بود.

شکل ظاهری:

تفاوت شکل ظاهری سطح مقطع و کلیت تیرآهن‌های سبک‌وسنگین به دنبال تفاوت آنها در ضخامت ایجاد شده است.

وزن:

این نکته نیز یکی از مهم‌ترین نکاتی است که تفاوت میان تیرآهن‌های سبک‌وسنگین را مشخص می‌کند و خود تابعی مستقیم از ضخامت است. اهمیت وزن هنگامی بیشتر می‌شود که شما بخواهید وزن کلی سازه را مشخص کنید. در جدول‌های استاندارد برای دسته‌بندی وزن تیرآهن‌های هاش سبک از اصطلاح IPBI و برای تیرآهن‌های هاش سنگین از IPBv استفاده خواهد شد.

نوع کاربری:

باتوجه‌به ضخامت بیشتر و مقاومت بالاتر تیرآهن‌های سنگین از آنها در بخش‌های اصلی سازه و به‌عنوان تیر، ستون و یا خرپا استفاده خواهد شد از سوی دیگر تیرآهن‌های سبک در بخش‌هایی که فشار کمتر بوده و بیشتر به‌عنوان مکمل و تقویت‌کننده استفاده می‌شود.

فولاد چیست
ادامه مطلب

قیمت:

طبیعتاً به دلیل وزن و میزان آهن استفاده‌شده در ساخت تیرآهن‌های سبک‌وسنگین شما شاهد رنج قیمت بسیار متنوعی خواهید بود. نمونه‌های سنگین گران‌تر و مدل‌های سبک ارزان‌تر هستند.

فرایند تولید:

باید گفت که کلیت مراحل تولید تیرآهن‌های سبک‌وسنگین مشابه یکدیگر است اما جزئیات تولید به‌خصوص در مراحل مربوط به نورد و غلتک‌کاری به‌منظور ایجاد ضخامت‌ها و وزن‌های گوناگون؛ کاملاً متفاوت خواهد بود.

شما برای اینکه بتوانید تیرآهن سبک را از سنگین تشخیص دهید بایستی از نشانه‌هایی مانند ضخامت، وزن و از همه مهم‌تر پلاک شناسایی محصول کمک بگیرید. سعی کنید اطلاعات مربوط به وزن و ضخامت را با جدول‌های استاندارد مطابقت دهید.

جمع‌بندی

تهیه تیرآهن مناسب با نیاز ساده و باکیفیت از مهم‌ترین وظایفی است که شما برای ساخت یک سازه ایمن و پایدار با آن مواجه خواهید شد. بانک آهن به شما این امکان را خواهد داد تا به‌خوبی با انواع تیرآهن‌های استاندارد موجود در بازار آشنا شوید و سپس باتوجه‌به نیاز خود از میان آنها دست به انتخاب بزنید. خوب است بدانید که کیفیت محصولات بانک آهن کاملاً تضمین‌شده خواهد بود.


آهن بانک* *    آهن بانک    * *

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
آینده تیرآهن در ایران
نوشتهٔ بعدی
همه چیز درباره بورس کالا در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست