سازه های بتنی مقاوم است یا فلزی

سازه های بتنی مقاوم است یا فلزی

شاید برای شما هم سوال شده باشد که سازه های بتنی مقاوم تر است یا فلزی؟ امروزه در سراسر دنیا سازه‌های فضاکار به سرعت در حال پذیرش و مقبولیت در بین طراحان و مهندسین سازه می‌باشند می‌توان گفت که اصلی ترین علت گسترش روز افزون سازه‌ های فضاکار در جهان، اقتصادی تر بودن این سیستم‌ها است. سیستم‌های فضاکار برای پوشش سالن های بزرگ اجتماعات، سالن‌های نمایشگاهی، ورزشگاه‌ها، آشیانه هواپیما، کارخانه‌های صنعتی، مساجد و به طور کلی تمام سازه هایی که به نحوی محدودیت تکیه گاه‌های میانی دارند، ایده آل بوده و در این موارد از نظر جلوه‌های ظاهری و مسائل سازه‌ای حالت منحصر بفردی را نسبت به سایر سیستم‌های جایگزین ایجاد می‌کند.

در ابتدا یک تقسیم بندی کلی از سازه‌های متداول در کشور می‌نماییم:

الف) سازه های سنتی (سازه های با مصالح بنایی)
ب) سازه های بتنی
ج) سازه های فلزی

سازه فلزی

سازه فلزی

مقاومت قطعات فلزی زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است.

یکنواخت بودن خواص آن میتوان اطمینان حاصل کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، اطمینان در یکنواختی خواص مصالح در انتخاب ضریب اطمینان کوچک مؤثر است که خود صرفه جویی در مصرف مصالح را باعث می‌شود.

از خاصیت مثبت مصالح فلزی شکل پذیری آن است که قادرند تمرکز تنش را که در واقع علت شروع خرابی است ونیروی دینامیکی و ضربه ای را تحمل نماید.

قطعات فلزی با توجه به مواد متشکله آن پیوسته و همگن می‌باشد ولی در قطعات بتنی صدمات وارده در هر زلزله به پوشش بتنی روی سلاح میلگرد وارد می‌گردد.

در تغییر وضع بارها، نیروی وارده فشاری، کششی قابل تعویض بوده و همچنین مقاطعی که در بار گذاری عادی تنش برشی در آنها کوچک است، در بارهای پیش بینی شده، تحت اثر پیچش و در نتیجه برش ناشی از آن قرار میگیرند. تهیه قطعات فلزی در کارخانجات و نصب آن در موقعیت، شرایط جوی متفاوت با تمهیدات لازم قابل اجراء است.

مواد تشکیل دهنده تیرآهن و ورقه سیاه
ادامه مطلب

سازه فلزی

میانگین وزن ساختمان فولادی را می‌توان بین ۲۴۵ تا ۳۹۰ کیلوگرم بر مترمربع و یا بین ۸۰ تا ۱۲۸ کیلوگرم بر مترمکعب تخمین زد، درحالی که در ساختمان‌های بتن مسلح این ارقام به ترتیب بین ۴۸۰ تا ۷۸۰ کیلوگرم برمترمربع یا ۱۶۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم برمترمکعب می‌باشد.

مزایای سازه فلزی پیش ساخته

  1. صرفه جویی در مصالح در ساخت سازه فلزی
  2. صرفه جویی و سرعت بالا در مدت ساخت و نصب سازه فلزی
  3. استفاده بیشتر از فضای زیر پوشش
  4. مقاومت زیاد سازه فلزی
  5. دوام زیاد سازه فلزی
  6. خواص ارتجاعی در سازه فلزی
  7. ضریب نیروی لرزه ای سازه فلزی
  8. قیمت مناسب
  9. بدلیل همگن بودن تیر و ستون و بادبند بعنوان اعضاء اصلی، اسکلت سازه‌های فلزی دارای یکپارچگی مناسبت‌تری نسبت به سایر سازه‌های می‌باشد و به همین دلیلی نیز نتیجه محاسبات سازه‌ای فاصله نزدیکتری به مقاومت واقعی سازه‌های فلزی دارد.
  10. بدلیل نوع اتصال اعضاء تیر و ستون، امکان توسعه طبقات در سازه‌های فلزی به شکل مناسبتر و قابل قبول تری وجود دارد.

معایب سازه های فلزی

  1. بدلیل تأثیر شرایط آب و هوایی بر کیفیت جوش و افزایش سرعت زنگ زدگی اسکلت و لزوم اجرای اتصالات در شرایط مناسب آب و هوایی، معمولاً اجرای اسکلت سازه‌های فلزی با یک محدودیت آب و هوایی مواجه می‌گردد.
  2. بدلیل تغییر شکل اسکلت فلزی در حرارت بالا، در زمان آتش سوزی سازه‌های فلزی با یک تغییر شکل و تخریب ناشی از آن مواجه خواهند شد.
  3. بدلیل زنگ زدگی و پوسیدگی ناشی از اکسید شدن، سازه‌های فلزی در دراز مدت دچار پوسیدگی عمیق و کاهش سطح مقطع شده وبا کاهش مقاومت سازه‌های فلزی نسبت به بارهای وارده مواجه خواهند شد.
    در نهایت عمده عوامل موثر در مورد اینکه کدام نوع سازه (بتنی یا فلزی) بر دیگری برتری دارد. عبارتند از:
    هزینه ، زمان  و کیفیت ساخت
مراحل پولیش کاری ورق استیل
ادامه مطلب

سازه های بتنی

اسکلت بتنی چیست؟

سازه های بتنی

اسکلت بتنی یکی از شکل های متداول سازه است که از شبکه ای از ستون ها و تیرهای به هم پیوسته تشکیل شده است. همه این ها در کنار هم اسکلت ساختمان را ایجاد می‌کنند. این شبکه از تیرها و ستون‌ها معمولا بر روی یک پایه بتونی ساخته می‌شوند و برای پشتیبانی از کف، سقف، دیوارها، روکش‌های فلزی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مصالحی که می‌توان از آن‌ها به عنوان دیواری برای اسکلت بتنی استفاده کرد خیلی زیاد است، از جمله این مصالح می‌توانیم به گزینه‌های سنگینی مانند آجر، بلوک و سنگ و گزینه‌های سبکی مانند دیوار خشک و الوار اشاره کنیم.

بتن تقویت شده ماده‌ای سازه‌ای است که این امکان را فراهم می‌کند تا تنش‌های مهندسی از پیش تعیین شده برای خنثی کردن تنش‌هایی که هنگام بارگیری ایجاد می‌شوند، در اجرا قرار بگیرند. این ویژگی فشار مقاومت بالای بتن را با مقامت کششی بالای فولاد ترکیب می‌کند و امکان ساخت اجزای اسکلت بتنی در محل ساخت و ساز هم وجود دارد.

سازه های بتنی

اعضای ساختمان های بتنی

۱.فونداسیون و شناژ

۲.میلگردگذاری شالوده ها

۳.شناژ رابط بین فونداسیون ها

۴.ستون

۵.تیر

۶.دال

مزایای سازه های بتنی

  1. به علت تولید صنعتی تیرچه و بلوک در کارخانه، کیفیت مناسب تری حاصل شده و نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است.
  2. با توجه به وزن کم تیرچه‌ها، حمل و نصب آنها توسط کارگران امکان‌پذیر بوده و در ساختمانهای با طبقات کم، نیاز به استفاده از جرثقیل را منتفی می‌نماید.
  3. سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی از یک صلبیت بیشتری برخوردار هستند.
  4. مصالح سنگی و سیمان معمولاً آسان تر از سایر مصالح در دسترس می‌باشد.
  5. عمر سازه های بتنی بدلیل مقاومت در مقابل شرایط آب و هوا، معمولاً بیشتر از سایر سازه بوده است.
آهن آلات نیاز همه ساختمان سازان
ادامه مطلب

معایب سازه های بتنی

  1. بدلیل افزایش مقطع اعضاء سازه های بتنی، وزن آن بیشتر از سازه های فلزی می‌باشد.
  2. بدلیل نیاز به آزمایش مستمر بتن، در محل اجرای سازه های بتنی باید آزمایشگاه های مکانیک خاک در دسترس باشد.

حال که با تعاریف هر دو آشنا شدید و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کردید می‌توانید راحت تر و با آگاهی بیشتر مصالح خود و نوع ساختمان خود را انتخاب کنید. با توجه به بودجه و نوع آب و هوای منطقه شما هر کدام از سازه ها معایب و مزایای خود را دارد.

آهن بانک با کارخانجات پیشرفته با تولید این محصولات در کارخانه با کیفیت بالا می‌توانند مصالح شما را آماده کنند. یکنواختی مقاومت مصالح از مهم ترین ویژگی ماست.


آهن بانک* *    آهن بانک    * *

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
روش خم کردن ورق سیاه
نوشتهٔ بعدی
انواع نبشی و کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست