عرضه تیرآهن نیمه سبک ذوب آهن

عرضه تیرآهن نیمه سبک ذوب آهن

احتراما در مورد عرضه تیرآهن نیمه سبک ذوب آهن توجه به نکات زیر مفید است :

۱- کارخانجات تیرآهنی که قبلا تیرآهن سبک تولید می کردند این محصول را با گرید St37 وارد بازار می کردند. این گرید دارای استحکام کششی ۳۶۰ مگاپاسکال است. ولی ذوب آهن تیرآهن نیمه سبک خود را با گرید S275JR ( یا همان St44) عرضه کرده است. این گرید دارای استحکام کششی ۴۱۰ مگاپاسکال است. اگر چه که نسبت گیری وزن و استحکام از لحاظ علمی کاملا دقیق نیست ولی میتوان به طور تقریبی این محاسبه را انجام داد که : نسبت وزن تیرآهن معمولی نسبت به تیرآهن نیمه سبک تولیدی ذوب آهن اصفهان تقریبا ۱.۱۴ (وزن ۱۵۵ کیلوگرم متوسط تیر معمولی ۱۴ نسبت به وزن ۱۳۶ کیلوگرم تیر نیمه سبک ) است و این نسبت معادل نسبت استحکام کششی گرید S275JR نسبت به St37 است.

۲- با توجه به استحکام بالاتر گرید St44 نسبت به St37، تولید تیر نیمه سبک با گرید St44 توسط کارخانجات تولیدی به غیر از ذوب آهن در مقطع فعلی دور از انتظار است. مگر آنکه تجهیزات خود را تقویت و به روز رسانی نمایند.

۳- با توجه به قدرت خطوط نورد ذوب آهن اصفهان، این کارخانه جهت تولید تیرآهن نیمه سبک نیاز به تغییر خط نورد و صرف هزینه های گزاف ندارد و فقط با تغییر در برخی پارامترهای جدول نوردی، به راحتی می تواند این محصول را تولید و سبد آن را گسترده کند. البته لازم به ذکر است کلمه ی به راحتی، برای مهندسان و کارشناسان ذوب آهن استفاده شده که توان علمی بالا و تجربه خیلی خوبی در تولید انواع مقاطع فولادی دارند وگرنه برای مدعیان بی اطلاع به این راحتی ها هم نیست.

نکات ضروری هنگام خرید تیرآهن
ادامه مطلب

با توجه به نگرانی هایی که برخی همکاران از گرید S275JR ( همان St44 ) دارند که بیشتر به خاطر عدم آگاهی از برخی مسائل فنی است توضیحات زیر را به خدمتتان عرض می کنیم که در خواص مکانیکی فولاد ها معمولا ۳ پارامتر اهمیت اساسی دارد :

۱- استحکام تسلیم : این استحکام، میزان نیرویی است که باید به فولاد وارد شود تا تغییر شکل پلاستیک ( پایدار) بدهد. به زبان ساده شما ممکن است بتوانید یک میلگرد را با دست کمی خم کنید ولی به محض اینکه نیرو را بردارید دوباره به حالت اول بر میگردد. به این تغییر شکل الاستیک گفته می شود. فولاد St44 دارای استحکام تسلیم ۲۶۵ مگاپاسکال و فولاد St37 دارای استحکام تسلیم ۲۲۵ مگاپاسکال برای ضخامت های بین ۱۶ تا ۴۰ میلی متر است. پس در استفاده از تیرآهن با جنس St44، دیرتر وارد ناحیه تغییر فرم پلاستیک می شود و این یک مزیت است. ( مخصوصا در زلزله ها که نیروهای شدیدی به ساختمان وارد می شود.)

۲- استحکام کششی: که در مرقومه قبلی به آن پرداخته شد. این استحکام میزان نیرویی است که باید فولاد تحت کشش قرار گیرد تا بشکند. یعنی از مرحله الاستیک به پلاستیک وارد شود و این تغییر شکل به حدی زیاد شود که فولاد بشکند.

۳- تغییر طول تا قبل از شکست ( Elongation ) : در مورد فولاد St37 با ضخامت ۳ تا ۴۰ میلی متر این عدد ۲۶ درصد و برای فولاد St44، ۲۳ درصد است. البته این مقادیر حداقل مقادیر موجود در استاندارد است. اما اگر در ساخت آلیاژ اولیه، جهت ایجاد کربن معادل مورد نیاز برای هر کدام از این گرید ها، در حد مجاز درصد کربن را کم کرده و به منگنز آن بیفزایند، علاوه بر اینکه انعطاف پذیری St44 بالاتر رفته و میتواند حتی به نزدیکی انعطاف پذیری St37 برسد، جوش پذیری آن را نیز بهبود می بخشد.

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
ورق آهن سیاه چیست
نوشتهٔ بعدی
مراحل پولیش کاری ورق استیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست