معرفی روش‌ های شکل‌ دهی به فولاد

معرفی روش‌ های شکل‌ دهی به فولاد

روش‌های مختلفی برای ساخت محصولات فلزی و قطعاتی برای استفاده در آن‌ها وجود دارد. بسته به نوع فلز و محصول نهایی تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی برای شکل‌ دهی به فلزات مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه برخی از رایج‌ترین روش‌ های شکل‌ دهی به فولاد که در فرآیندهای صنعتی به کار می‌روند آورده شده‌است.

نورد

فولاد حرارت دیده به منظور فشرده‌سازی، کاهش ضخامت و افزایش طول از میان تعدادی غلتک عبور داده می‌شود. این روش به منظور ساختن میله، تیرآهن، ورقه فولادی، ناودانی، نبشی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدینگ سرد

این فرآیند به منظور شکل دادن سیم سرد و تبدیل آن به اجزای دیگر از طریق فشردن آن درون یک قالب انجام می‌پذیرد. هدینگ سرد به صورت بسیار سریع و با کم‌ترین هزینه موجب تغییر شکل و قطر میله فلزی میشود. در این روش شکل‌دهی به فولاد معمولا موادی مانند فولاد کربن متوسط، برنج، فولاد نرم و فولاد ضد زنگ به کار می‌روند. این فرآیند به منظور ساخت پرچ، میخ و پیچ انجام می‌پذیرد.

نورد رزوه

این روش به منظور اعمال رزوه بر روی پیچ‌های ماشینی تولید شده از فرآیند هدینگ سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش شکل‌دهی به فولاد به منظور رزوه دادن سایر اجزای مشابه نیز به کار می‌رود. چرخ‌دنده‌های حلزونی، نقوش خرطومی و شفت‌های اسپلاین از دیگر اشکال تولید شده توسط رول فرمینگ هستند.

ریخته‌ گری

این روش شکل‌دهی به فولاد از طریق ریختن فلز مذاب درون قالب انجام می‌شود. شما می‌توانید متناسب با نوع نیاز خود فولاد مذاب شده را درون قالبی که به شکل دلخواه شما است بریزید. قالب‌های ساخته شده از شن و ماسه از مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی برخوردار هستند و می‌توانند به اشکال پیچیده‌ای دربیایند. برای تسهیل روند جداسازی قالب‌ها از یکدیگر به صورت تکه‌ای ساخته می‌شوند. از مواد دیگری که در ساخت قالب‌ها به کار می‌روند می‌توان به فولاد و چدن اشاره نمود.

انواع نبشی و کاربرد آن
ادامه مطلب

فلز مذاب درون قالب ریخته می‌شود، سپس قالب و فلز را در نقطه‌ای قرار می‌دهیم تا سرد شوند و فلز حالت جامد به خود بگیرد. در نهایت با جداسازی فلز جامد شده از قالب فرآیند شکل‌دهی به فولاد به پایان می‌رسد.

نوع ریخته‌گری به محصولی بستگی دارد که قصد ساخت آن را دارید.

ریخته‌ گری موم

پیش از ریختن فلز مذاب و جهت ایجاد فضای توخالی موم سوزانده میشود. این روش ریخته‌گری برای ساخت مجسمه‌ها، زیورآلات، پروتزهای دندانی، جواهرات و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریخته‌ گری دایکستینگ

این روش ریخته‌گری در تولید اقلام یک شکل به کار می‌رود. دایکستینگ یک روش دقیق بسیار پیچیده است که می‌تواند قطعات متنوعی را با وجود تزریق فلز تحت فشار تولید کند. از این روش به منظور ساخت ابزارآلات برقی دستی مانند مته و اره، قطعات سازنده ماشین لباسشویی، ماشین‌های چمن‌زنی و… استفاده می‌شود.

ریخته‌ گری ماسه‌ ای

ریخته‌گری ماسه‌ای روشی ساده برای تولید قطعات پیچیده است. بلوک‌های موتور خودرو، سرسیلندرها، پایه‌های ماشین‌های سنگین و… برخی از محصولات ریخته‌گری ماسه‌ای به شمار می‌روند.

مفتول کشی

در این روش شکل‌دهی به فولاد یک سیم یا میلگرد درون شکلفی با ابعاد معین قرار می‌گیرد. سپس از یک درام برای کشیدن میلگرد، کاهش قطر و افزایش طول آن استفاده می‌شود.

آهنگری

در روش آهنگری شکل‌دهی به فولاد از طریق نیروهای فشاری مانند پرس، غلتک و یا چکش امکان‌پذیر است. خود فلز در این فرآیند گرم است اما برخی از مراحل عملیات به صورت سرد انجام خواهد شد. آهنگری در دمای بالا موجب افزایش انعطاف‌پذیری فولاد و کاهش میزان نیروی لازم برای کار با آن می‌شود. در روش آهنگری ضربه‌ای از قالب‌های بسته استفاده می‌شود و فلز مورد نظر با ضربات مکرر وارد قالب شده و شکل آن را به خود می‌گیرد. مواد مورد استفاده در آهنگری ضربه‌ای عبارتند از آلومینیوم، آلیاژهای مس، فولاد کربن متوسط و… . دستگیره‌های در، میل لنگ موتور خودرو و سایر ابزارآلات محصولات متعدد تولید شده از آهنگری ضربه‌ای هستند.

نکات ضروری هنگام خرید تیرآهن
ادامه مطلب

روش blanking

یکی از ساده‌ترین روش‌های پرس است که به آن پانچ کردن نیز گفته می‌شود. در این روش شکل‌ دهی به فولاد برای مهر زنی ورق فولادی از طریق قالب از یک پانچ سفت و سخت استفاده می‌شود. این روش معمولا برای ساخت اجسام توخالی مانند بلبرینگ و واشر به کار می‌رود.

پرس فورج

در این روش شکل‌دهی به فولاد از دو قالب ثابت و متحرک استفاده می‌شود. قالب‌ها به شکل محصولی هستند که در نهایت قصد ساخت آن‌ها را داریم. پس از قرارگیری فولاد در میان دو قالب آنها به یکدیگر فشرده می‌شوند تا در نهایت شکل دلخواه ما را ارائه دهند. از پرس فورج برای ساخت اجزای رادیاتور خانگی و برخی از اجزای ماشین مانند در، سقف و… استفاده می‌شود.

اکستروژن

اکستروژن از جمله نوین‌ترین روش‌ های شکل‌ دهی به فولاد به شمار می‌رود. فلز مورد نظر پس از قرار گرفتن درون محفظه سیلندر توسط نیروی شدید هیدرولیکی به بیرون کشیده شده و قطعه مورد نظر ساخته می‌شود. از این روش به منظور ساخت اجسام بلند مانند لوله‌ها، میله‌ها، شافت و به طور کلی اجسامی که دارای سطح مقطع ثابت هستند استفاده می‌شود. نیروهای فشاری که در این روش به منظور بیرون کشیدن فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند هیدرولیکی یا مکانیکی باشد. به منظور کاهش نیروی مورد نیاز و شکل‌پذیری آسان مواد عملیات اکستروژن در دمای بالا انجام می‌پذیرد. علاوه بر فولاد از دیگر فلزاتی که قابلیت اکسترود شدن را دارند می‌توان به سرب، آلومینیوم، منیزیم، مس و… اشاره نمود. عواملی مانند سرعت اکستروژن، دما، روانکاوی، طراحی قالب و… در کیفیت اکستروژن تاثیر خواهند داشت. مقاطع نازک، پروفیل‌هایی با سطح مقطع پیچیده و قطعاتی با دقت ابعادی بالا را می‌توان به راحتی با این روش تولید کرد.

از ورق سیاه تا پروفیل
ادامه مطلب

روش خم کاری

از این روش به منظور ساخت اجسام زاویه دار و شکل‌ دهی به فولاد به صورت ورقه‌ ای استفاده می‌ شود. در این فرآیند یک ورق فلزی برای ایجاد یک شکل منحنی با شعاع خاص تحت فشار بالا قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر در این روش شکل‌دهی سعی می‌شود تا عملیات تبدیل ورق‌های تخت فلزی به اشکال مختلف بدون شکست یا کاهش غیرعادی ضخامت انجام شود. از جمله کاربردهای خم‌کاری می‌توان به ساخت ناودانی یا نبشی اشاره نمود؛ همچنین تعداد زیادی از قطعات مصرفی مانند انواع سینی‌ های غذاخوری و پنل‌ های جداسازی که در زندگی روزانه مورد استفاده قرار می‌ گیرند محصول روش خم‌ کاری به شمار می‌ روند.

آهن بانک عرضه کننده قیمت روز آهن آلات

آهن بانک به‌ عنوان بزرگ‌ ترین عرضه‌ کننده‌گان ورق سیاه، تیر آهن و… با قیمت روز در نظر دارد که کلیه محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود به نمایش گذاشته و قیمت آن را به‌ صورت به‌ روز رسانی شده به کلیه کاربران ارائه کند. این مجموعه با داشتن سابقه‌ ای بسیار طولانی و درخشان در زمینه فروش انواع ورق سیاه، در نظر دارد این محصول پر کاربرد را با ضخامت‌ و اندازه‌ های متنوع در اختیار خریداران قرار خواهد داد. در کنار آهن بانک تجربه خریدی لذت‌ بخش، به‌صرفه و با کیفیت را خواهید داشت. پس با ما همراه باشید.


لوگو آهن بانک* *    آهن بانک    * *

 

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
پرکاربرد ترین آهن آلات
نوشتهٔ بعدی
راه های محافظت از فولاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست