ورق برش خورده (شیت سیاه)

امروزه برای تولید یک محصول صنعتی یا سازه‌ی ساختمانیِ درخور و کارا به ورق برش خورده نیاز مبرمی احساس می‌شود. این ورق ها که از جنس فولاد هستند در بالا رفتن کیفیت بسیاری از محصولات صنعتی و ساختمانی نقش به سزایی ایفا می‌کنند. شناخت ورق برش خورده بنا بر خصوصیات و کاربردهای منحصر به فردی که در تجهیزات صنعتی و ساختمانی دارند برای هر عمران کاری حائز اهمیت بوده؛ و آشنایی با انواع آنها و چگونگیِ تولید و کاربردشان برای وی یک امر حیاتی تلقی می‌ شود.
بنا بر این ما در ادامه‌ی این مقال با پرداختن به موضوعات مربوط به ورق برش خورده واکاوی آن‌ ها، خواهان و خریداران آن را آگاهی می‌ بخشیم تا در خرید های خود بهترین انتخاب را داشته باشند‌. برای آشنایی با قیمت ورق سیاه و قیمت ورق شیت کلیک کنید. با ما در این مقاله همراه باشید.

ورق برش خورده (ورق سیاه)

ماهیت ورق برش خورده چیست و چطور فراهم می‌آید؟

برای تهیه‌ ی یک ورق برش خورده باید ابتدا به دسته بندی های ورق های فولادی گوناگون تولید شده در بازار توجه کرد. چرا که در این مرحله از ساخت ‌آن‌ها، خصوصیات باطنی و تغییر ناپذیرشان شکل می‌گیرد. بقولی در این مرحله از تولید یک ورق برش خورده، مرحله‌ ی نخستین از تولید خود را پشت سر گذاشته و ماهیت و کلیت ورق مورد نظر پرداخت می‌ شود.

در این روش ورق های فولادی در دمای ۹۳۰ درجه سانتیگراد تحت فشار شدید حرارت قرار گرفته، از همین رو دچار رنگی مکدر شده می‌ شوند. این فرایند، ورق های یاد شده را به ضخامت یک و نیم میلی متری رسانده و در آن‌ها خاصیت انعطاف پذیری را به وجود می‌آورد و تقویت می‌نماید. ورق سیاه به دست آمده از فرایند بالا که حالا دیگر به این نام شناخته می‌شود به دو صورت، بنا بر ضخامتی که به خود گرفته وارد بازار می‌شود. یکی بصورت ورق شیت و دیگری به نام رول. در حالی که نوع شیت داری ضخامتی به مراتب کمتر از نوع دوم خود یعنی رول می‌ باشد.

تفاوت این فرایند ورق سازی با فرایند قبلی در دو مورد است. یکی این که این نوع از ورق برش خورده داری فرایندی شبیه به فرایند نخست می‌ باشند، با این تفاوت که آن‌ها را به اندازه‌ ی ورق های سیاه حرارت نمی‌دهند. در حقیقت ورق های روغنی و گالوانیزه به دلیل مواجه‌ی کمترشان با حرارت نه‌ تنها از شفافیت بسیار بالایی برخوردارند بلکه خاصیت کشسانی نیز در آن‌ ها صورت می‌ بندد. همچنین این ورق ها بخاطر وجود اکسیدی که روی بدنه‌ ی خود دارند در مقایسه با نوع قبلی در برابر زنگ زدگی مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می‌ دهند.

مواد تشکیل دهنده تیرآهن و ورقه سیاه
ادامه مطلب

ورق برش خورده (ورق سیاه)

انواع برش ورق های نورد سازی شده‌ ی سرد و گرم

باید خاطر نشان شد که ورق برش نخورده یا همان ورق هایی که تا کنون در مورد آنها گفته شد اندازه و ابعاد مشخص و یکسانی دارند و مشتری و کاربر های آنان به ناچار باید برای خصوصی سازی کردن ورق‌ ها، آن‌ ها را برش داده شده و در ابعاد دلخواه خود خریداری کنند. اما ملاکی که برای خریداری این ورق برش خورده قرار داده می‌ شود علاوه بر کیفیتی که انواع دستگاه های برش برای ورق‌ ها رقم می‌ زنند به ضخامتی که مشتری بنا به نیازی که دارد مد نظر خود گرفته است نیز بستگی دارد. در ادامه بر اساس دو موردی که معیاری هستند برای خرید ورق سیاه برش خورده‌ و ذکر آن‌ ها گذشت؛ به معرفی انواع روش های برش می‌ پردازیم.

شیوه‌ های برش کاری از حیث زمانی که ابداع شده‌ اند به دو دسته‌ ی مدرن و سنتی تقسیم می‌ شوند. شیوه های مدرن که امروزه بسیار پر طرفدار تر از شیوه های سنتی می‌ باشند عبارت اند از واتر جت، لیزر، پلاسما و گیوتین. در وهله‌ ی اول به معرفی شیوه های مدرن برش ورق های برش خورده می‌پردازیم و سپس شیوه های سنتی را نام برده و توضیح می‌ دهیم.

 

ورق برش خورده (ورق سیاه)

 

در برش واتر جت ورق برش خورده با ترکیبی از آب و برش‌ کاری در ابعاد و ضخامت های مختلفی که البته محدودیتی نیز دارد برش داده می‌ شوند. در این روش به دلیل ساختار پیچیده‌ ی واتر جت ها از جمله وجود پمپ تقویت کننده‌ای که دارند، هزینه‌ها کمی رو به فزونی می‌گذارد. بنابراین نسبت به دو روش پلاسما و لیزر کمی هزینه بردارتر می‌ باشد. برای بهره گیری از روش لیزر بایستی ورق مد نظر ما ضخمات کمی داشته تا خروجی قابل قبول داشته باشیم. این روش در میان روش های دیگر از سرعت بالاتری برخوردار است و می‌ تواند ما را سریع تر به مطلوب خود برساند. روش پلاسما برای برش ورق‌ ها گاز اکسیژن و نوبل را مخلوط کرده و نسبت به کیفیت و سرعت بالایی که در تحویل محصول دارد داری هزینه مناسبی نیز می‌ باشد. روش گیتوین یک روش سخت است که از ابزار های سخت استفاده می‌ کند و بوسیله‌ ی یک جفت تیغه‌ی فولادی ورقها را برش می زند.

روند های آینده صنعت و تأثیر آن ها بر شرکت فولاد
ادامه مطلب

 

ورق برش خورده (ورق سیاه)

 

این بود نمونه های برجسته‌ای از روش نوین برش ورق های فولادی. حالا اشاره ای می‌ کنیم به چندی از روش های سنتی:

تراشکاری: اغلب در زمینه‌ی برش قطعاتی که مربوط به خودرو می‌باشد مورد استفاده قرار میگیرد.

سنگ فرز: برای برش هایی کاربرد دارد که هدف از انجام آن صیقل دهی رویه‌ی ورق سیاه می‌باشد.

پانچ: با وارد کردن فشاری بالغ بر هزار تن بر ورق‌ها با فلز هایی قوی آن‌ها را برش می‌دهد.

در بخش پایانی برای رسیدن به سر منزل نهایی خود یعنی یک انتخاب و خرید مناسب برای ورق برش خورده شده‌، بصورت واقعی و عملی؛ لازم است با کارخانه هایی که تولید کننده‌ ی این ورق‌ ها هستند و بازار خرید و فروش و طرز تعیین قیمت های اقسام مختلف ورق برش خورده آشنا شویم

کارخانه های انواع ورق برش خورده

  • کارخانه‌ی فولاد مبارکه اصفهان: واقع در ۳۰ کیلومتری استان اصفهان و معتبرترین کارخانه در این زمینه.
  • کارخانه اکسین اهواز: از آن جایی که تولید محصولاتی این چنینی نیازمند سوخت می‌ باشد این کارخانه در سال ۱۳۸۴ در اهواز خوزستان تاسیس شد.
  • کارخانه‌ی فولاد گیلان: این کارخانه بزرگترین مجموعه‌ ی خصوصی در زمینه‌ی تولید ورق های برش خورده می‌ باشد که هم اکنون در رشت فعال است.
  • کارخانه‌ی کاویان: در ۹ کیلومتری اهواز تاسیس شده است و اولین تولید کننده‌ ی ورق های فولادی‌ است.
  • فولاد غرب آسیا: با هدف تولید ورق برش خورده شده با نورد سرد در شهرستان دلیجان دایر شد
  • هفت الماس: در استان قزوین و در دو فاز مشغول فعالیت می‌ باشد.

خرید و فرش ورق های برش خورده شده

در تعیین قیمت و فروش ورق های سیاه در بازار باید به چهار مشخصه‌ی این محصول توجه نمود. یکی طول ورقه می‌ باشد که بنا بر صلاح دید خریدار میتواند از ۶ تا ۱۲ متر انتخاب شده و خریداری گردد. مشخصه‌ ی بعدی عرض آن است که در اندازه های ۱، ۲۵/۱، ۵/۱و ۲ در بازار یافت می‌ شود. مشخصه‌ی سوم را ضخامت ورقه تعیین می‌ کند و بسته به توانایی کارخانه، از ۵/۱ تا ۱۰۰ میلیمتر تولید می‌ شود. مشخصه‌ی آخر نیز وزن ورق برش خورده است که از طریق دو فرمول بخصوص به دست خواهد آمد.

سر ورق و کناره ورق سیاه چیست؟
ادامه مطلب

البته شایان تذکر است که یک عامل بیرونی نیز در قیمت ورق های برش خورده شده دخالت زیادی دارد و آن کیفیت و طرز تهیه‌ ی کارخانه‌ ی مد نظر ماست. چرا که کارخانه های مختلف لاجرم نسبت به یکدیگر در تولید این محصولات از کیفیت های متفاوتی برخوردار هستند.

آهن بانک عرضه کننده قیمت روز ورق سیاه

با اطلاعاتی که در مورد تولید ورق سیاه کسب کردید لازم است توجه داشته باشید که، خرید این ورق مانند انواع آلیاژ، فولاد  یا مواد اولیه دیگر، نیاز به مراجعه به فروشندگان باسابقه و با تجربه دارد. خرید از عرضه‌کنندگان معتبر، علاوه‌ بر آنکه اطمینان شما را از خریدی با قیمت مناسب بالا می‌ برد، محصولاتی با تنوع بسیار زیاد در اختیار شما قرار خواهد داد.

آهن بانک به‌ عنوان بزرگ‌ ترین عرضه‌ کننده‌گان ورق سیاه و با قیمت روز، در نظر دارد که کلیه محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود به نمایش گذاشته و قیمت روز ورق سیاه را به‌ صورت به‌ روز رسانی شده به کلیه کاربران ارائه کند. این مجموعه با داشتن سابقه‌ ای بسیار طولانی و درخشان در زمینه فروش انواع ورق سیاه، در نظر دارد این محصول پر کاربرد را با ضخامت‌ و اندازه‌ های متنوع در اختیار خریداران قرار خواهد داد. در کنار آهن بانک تجربه خریدی لذت‌ بخش، به‌صرفه و با کیفیت را خواهید داشت. پس با ما همراه باشید.


لوگو آهن بانک* *    آهن بانک    * *

امتیاز محتوا post
نوشتهٔ پیشین
تفاوت آهن اسفنجی و آهن خام
نوشتهٔ بعدی
اخبار ورق فولاد گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست