چشم‌انداز بازار فولاد چین

چشم‌انداز بازار فولاد چین

سعید برزگر، کارشناس صنایع معدنی: چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان از ژانویه تا نوامبر امسال ۹۴۶ میلیون و ۳۶۰ هزار تن فولاد تولید کرد.

این رقم نسبت به میزان تولید فولاد چین در ۱۱ ماه نخست سال قبل، کاهشی ۲.۶ درصدی داشت. در واقع هدف کاهش تولید فولاد خام در چین در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۱ محقق شده است.

در همین حال، یک موسسه مشاوره دولتی چین پیش‌بینی کرده تقاضا برای فولاد چین در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد.

البته این روند کاهشی تقاضا با شیب محدودی رخ خواهد داد و همچنان تقاضا برای این فلز استراتژیک از ناحیه ساخت‌وساز، خودرو و زیرساخت افزایشی خواهد بود.

در همین حال، رویترز نیز در گزارشی تاکید کرده بازار نسبت به محرک‌های مالی دولت پکن به‌منظور تقویت رشد اقتصادی چین امیداوار است و همین موضوع باعث می‌شود فولاد در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ تقاضای مطلوبی داشته باشد.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد میزان تقاضا برای فولاد، یکی از عوامل تعیین‌کننده نرخ سنگ‌آهن در سال آینده است.

با توجه به برآورد تقاضای مطلوب برای فولاد در نیمه ابتدایی سال آینده میلادی، بهبود قیمتی بازار سنگ‌آهن نیز محتمل است. البته داده‌های تجارت حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر بر میزان واردات سنگ‌آهن به چین افزوده شده که این موضوع می‌تواند تحقق رشد قیمتی در بخش سنگ‌آهن با توجه به بهبود تقاضا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که همزمان با پیش‌بینی‌های مثبتی که از افزایش تقاضا برای مصرف فولاد از سوی چین در سال آینده میلادی می‌شود؛ همچنان برخی سیاست‌ها، سیگنال‌های منفی را به این بازار روانه می‌کند. از جمله آنکه انجمن آهن و فولاد چین در هفته نخست دسامبر پیش‌بینی کرد از میزان تقاضای این کشور برای سنگ‌آهن در سال آینده میلادی تا ۱۰۰ میلیون تن کاسته شود. محدودیت تولید فولاد در این کشور به‌دلیل برگزاری المپیک و پارالمپیک زمستانی در این کشور و تلاش برای کاهش انتشار کربن در چین، از مهم‌ترین دلایل چشم‌انداز منفی تقاضا بر سنگ آهن است. در همین حال از بحران‌های جدی مالی در شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چینی به‌ویژه اورگراند، فانتسیا، کاسیا باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل افت تولید فولاد و کاهش تقاضا برای سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ نام برد. چشم‌انداز ضعیف تقاضا برای فولاد در بازار داخلی چین با توجه به احتمال ورشکستگی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چینی، شدت بیشتری می‌گیرد و از این منظر زمینه افت تقاضا و در نتیجه عقبگرد قیمتی سنگ‌آهن در بازار چین را فراهم می‌کند.

امتیاز محتوا post
یک مورد عجیب در فولاد مبارکه/ مصرف انرژی رشد کرد، تولید کاهش یافت
ادامه مطلب
نوشتهٔ پیشین
به سمت صنعت خالص با فولاد بدون فسیل
نوشتهٔ بعدی
تأثیر مذاکرات بر قیمت آهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات

آخرین اخبار

فهرست